17. september 2021
Trafikstøj fra Køge Bugt Motorvejen har i årevis været et stigende problem, og trods støjskærm og støjvolde ved Køge Nord er der fortsat meget store støjgener i området. Foto: Anders Fallesen
Trafikstøj fra Køge Bugt Motorvejen har i årevis været et stigende problem, og trods støjskærm og støjvolde ved Køge Nord er der fortsat meget store støjgener i området. Foto: Anders Fallesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Håb om endnu højere støjskærm

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Håb om endnu højere støjskærm
Køge - 15. september 2021 kl. 15:29
Af Anders Fallesen

Af i alt otte undersøgte scenarier står ét tilbage som det, der for alvor kan reducere støjen fra Køge Bugt Motorvejen, som sendes ind over villaområderne på østsiden af Køge Nord Station.

arrow Læs også: COWI: Støjværn tæt ved boliger har primært psykologisk effekt

Og som beskrevet i DAGBLADET i forsommeren er det scenarie, at den nuværende støjskærm langs motorvejen forhøjes fra fire til syv meter. Det er en af konklusionerne i de to rapporter, som Køge Kommune i foråret har fået udarbejdet af rådgivnings- og ingeniørvirksomheden COWI, der gransker støjforholdene omkring særligt villavejen Munkeageren og Munkevangen i Køge Nord.

Forleden drøftede Teknik- og Ejendomsudvalget igen sagen, og her blev konklusionen, at man nu vil intensivere dialogen med Vejdirektoratet, fortæller udvalgsformand Erik Swiatek (S).

Samtidig fortæller han, at der faktisk ikke er helt klarhed over, hvad man har lovet borgerne i området i sagen om stigende støjgener, som strækker sig adskillige år tilbage.

- Nu skal vi følge op på, hvad vi har lovet borgerne, og så skal vi i dialog med Vejdirektoratet om sagen. Og hvis de ikke vil give noget, skal vi behandle sagen igen. Men vi mener, at hovedansvaret ligger hos dem, siger Erik Swiatek.

Venstres Søren Brask er på linje med Erik Swiatek i forhold til, hvor ansvaret og kompetencerne ligger:

- Alle analyser siger jo, at jo tættere på støjkilden, man kommer, jo mere effektiv vil tiltagene være. Så nu skal vi diskutere med Vejdirektoratet, om den kan forhøjes, og vi mener, at det primært må være Vejdirektoratets domæne, fordi det er statens motorvej, siger Søren Brask.

Vil koste 33 millioner

I den ene rapport fra Vejdirektoratet, som DAGBLADET også tidligere har refereret fra, lyder det blandt andet:

»Der kan dog opnås en betragtelig støjreduktion på 3-5 dB i hele boligområdet ved forhøjelse af den eksisterende skærm langs motorvejen til syv meter og tilføjelse af syv meter skærm langs motorvej ved til-/frakørsel. Derved vil cirka halvdelen af boligerne i undersøgelsesområdet kunne opnå et støjniveau under 58 dB.«

Teknik- og Miljøforvaltningen har tidligere regnet på, hvad det vil koste at forhøje den nuværende støjskærm fra fire til syv meter. Det ventes at beløbe sig til 33 millioner kroner for den én kilometer lange strækning, og dertil skal så lægges prisen for nedtagning af de eksisterende skærme.

arrow Nu skal der oprustes i kampen mod stigende støjgener
03. august 2021 kl. 05:43 Opdateret: kl. 13:52
arrow Støjskærm foreslås udbygget fra fire til syv meters højde
09. juni 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 13:33
Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk