11. december 2019
Varslingen af vejarbejde, der bliver sendt til bilisternes radio i bilen, har haft en målbar virkning på hastigheden forbi vejarbejdet på Vestmotorvejen ved Bjæverskov. Foto: Vejdirektoratet
Varslingen af vejarbejde, der bliver sendt til bilisternes radio i bilen, har haft en målbar virkning på hastigheden forbi vejarbejdet på Vestmotorvejen ved Bjæverskov. Foto: Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forsøg med radiovarsling ved vejarbejde giver resultater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forsøg med radiovarsling ved vejarbejde giver resultater
Køge - 03. december 2019 kl. 18:04
Af Lars Andersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det hjælper faktisk at gøre bilisterne ekstra opmærksomme, før de kommer til et vejarbejde. Det viser målinger efter et forsøg, hvor Warning Systems under Syddansk Innovation i samarbejde med Vejdirektoratet sendte varslinger om at sænke farten ved et vejarbejde på Vestmotorvejen ved Bjæverskov. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Formålet med forsøget, som blev gennemført over tre uger i oktober, var at få hastigheden sat ned ved et vejarbejde med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.

Forsøget viser, at bilisterne i snit sænker farten med fem procent mere i den periode, varslingerne blev sendt over radioen, i forhold til de øvrige perioder.

- Vi målte på omkring 400.000 forbipasserende køretøjer under forsøget. Vores konklusion er, at denne type varslinger har en positiv effekt på farten. Dog må vi også sige, at et vist antal bilister slet og ret ignorerede beskeden og drønede forbi vejarbejdet, siger Jesper Kragh Jørgensen, der er projektleder i Syddansk Innovation.

Varslingssystemet kaldet SafeTrack sendte en indtalt besked, som lød "Vejarbejde forude, hastighedsgrænse 80 km/t«. Beskeden blev sendt helt lokalt over bilradioen, så kun de bilister som kørte i retning af vejarbejdet, blev mødt af beskeden umiddelbart før vejarbejdet.

Resultaterne blev imidlertid påvirket af, at forsøget kørte henover efterårsferien med færre biler på vejen, hvilket typisk øger hastigheden i forhold til perioder med normal trafik.

Næste skridt for Warning Systems og Syddansk Innovation er derfor at lave flere forsøg for at styrke datagrundlaget, fortæller Jesper Kragh Jørgensen.

- Vi forventer at vil gennemføre endnu et forsøg til januar eller februar på Storebæltsbroen i samarbejde med Sund & Bælt. Vi vil gerne afprøve SafeTrack i tre normale trafikale uger, som vil kunne styrke vores dokumentation for, at systemet giver en varig og væsentlig hastighedsnedsættelse i forbindelse med for eksempel vejarbejde, siger han.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk