20. november 2019
På 10. Klasse Campus Køge arbejder de med at styrke elevernes trivsel. Det sker gennem temaet »livsmestring«. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

På 10. Klasse Campus Køge arbejder de med at styrke elevernes trivsel. Det sker gennem temaet »livsmestring«. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elever skal mestre livet: - Hvis de ikke trives, lærer de ikke noget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever skal mestre livet: - Hvis de ikke trives, lærer de ikke noget
Køge - 24. marts 2019 kl. 07:02
Af Simon de Visme
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Eleverne i 10.b har indtil videre arbejdet med at tænke positiv, føle sig værdsat og tage initiativ. Sidstnævnte blev der i denne uge sat yderligere fokus på, for snart står de unge foran eksamenstiden, og i den forbindelse har de brug for et stærkt »mindset«.

- I den situation er det vigtigt, at eleverne selv tager initiativet, forklarer Ole Boye Nielsen.

Han er skoleleder på 10. Klasse Campus Køge og har det seneste års tid været med til at etablere livsmestring som en del af skolens undervisning. Livsmestring går i modsætning til den faglige del af undervisningen ud på at sætte fokus på mere bløde værdier som at respektere andre, sætte grænser eller tage initiativ i livet.

Sidste år kiggede 10. Klasse Campus Køge nærmere på fem af sine elever, der ifølge Ole Boye Nielsen var lykkedes med deres ophold på skolen. Eleverne blev interviewet for at finde ud af, hvordan de var lykkedes og »havde fundet meningen med, hvad de ville - og ikke kun i forhold til job og uddannelse«, påpeger skolelederen.

På den baggrund satte man gang i projektet med livsmestring, som gennem den almindelige undervisning og konkrete timer skulle forbedre trivslen blandt de unge. For selvom man oplevede nogle elever, som var dygtige til den faglige del, så lykkedes de alligevel ikke helt.

- Læring og trivsel hænger tæt sammen. Det handler om, at der er andre ting uden om fagligheden, og at man skal arbejde på at finde meningen, fortæller Ole Boye Nielsen og fortsætter:

- Hvis eleverne ikke trives, lærer de ikke noget.

Partier siger nej

I sidste uge offentliggjorde regeringens såkaldte Stresspanel en række anbefalinger. Panelet skal komme med løsninger på, hvordan stress bliver et mindre problem i samfundet, og en af idéerne handler om at etablere livsmestring som tema på landets skoler.

Som man kunne læse dagen efter i Politiken, var stort set alle partier imod at gøre livsmestring til et fag på landets skoler, men ifølge lederen af 10. Klasse Campus Køge skal det heller ikke være et selvstændigt fag.

- Det skal være en integreret del af undervisningen. Det handler ikke om opdragelse men om at sætte fokus på elevernes trivsel, understreger Ole Boye Nielsen.

Han fortæller, at målet blandt andet er at skabe en bevidsthed hos eleverne og sørge for, at der bliver skabt progression.

- Alle skal flytte sig. Så er det lige meget, hvorhen og hvor man kommer fra, så længe man rykker sig. Både når det kommer til faglighed og trivsel, siger Ole Boye Nielsen.

Tilbage i 10.b er eleverne i gang med at skrive på et stykke papir med en »målskive«. På papiret skriver de unge en række mål for eksamen, som tager udgangspunkt i et fag. Alt sammen for at forbedre sig til eksamen og blive mere bevidst om at tage initiativ.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk