19. november 2018
Vælger man en nordlig linjeføring af en ny Stevnsvej vil det flytte mellem 2500 og 3100 biler. Vælger man en sydlig linjeføring vil det flytte 4400 biler, viser ny rapport fra Vejdirektoratet. Arkivtoto
Vælger man en nordlig linjeføring af en ny Stevnsvej vil det flytte mellem 2500 og 3100 biler. Vælger man en sydlig linjeføring vil det flytte 4400 biler, viser ny rapport fra Vejdirektoratet. Arkivtoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgmester overrasket over virkningen af ny mulig omfartsvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester overrasket over virkningen af ny mulig omfartsvej
Køge - 30. august 2018 kl. 14:29
Af Katrine Wied
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er klart mest interessant for Køge, hvis man følger Vejdirektoratets konklusion i en ny rapport om, at en sydlige linjeføring for en ny omfartsvej fra Stevns til Sydmotorvejen giver størst effekt.

arrow Læs også: EL skærper holdning til statsvej

Det er borgmester Marie Stærke og Venstres gruppeformand Mette Jorsø enige om.

Vejdirektoratet fremlagde på et møde med Køge og Stevns byråd sent onsdag eftermiddag den længe ventede rapport, som analyserer fordele og ulemper ved henholdsvis at lave en nordlig eller sydlig linjeføring for en ny omfartsvej.

Den nordlige linjeføring tænkes at løbe fra Strøby Egede syd om Egøje nord om Herfølge til en ny afkørsel på Sydmotorvejen mellem 33 Lellinge og 34 Herfølge.

Den sydlige linjeføring vil gå fra Klippinge, nord om Hårlev og Endeslev gennem Vallø Storskov til Slimmingevejens udmunding.

Men der er to overraskende konklusioner i rapporten.

Dels flytter ingen af de to vejføringer ret meget trafik og dels vil det blive næsten dobbelt så dyrt som forventet.

Afhængig af hvilken type vej, man vælger, vil den nordlige vejføring flytte enten 3100 biler eller 2500 fra strækningen ved Strandskoven i Køge, hvor trafikken i dag sander til.

Vælger man den sydlige linjeføring, vil det flytte 4.400 biler væk fra den belastede vejstrækning.

- Det er overraskende, at den ikke vil flytte mere. Men rapporten viser, at en meget stor del af de bilister, der kører fra Strøby mod Køge, ikke skal længere end til Køge. Samtidig peger rapporten på, at den sydlige linjeføring er den samfundsmæssigt mest rentable, siger Køges borgmester, Marie Stærke (S).

Dette ligger godt i tråd med en tidligere holdning, der har hersket i byrådet i Køge.

- Vi har en gammel beslutning i byrådet, som peger på, at man ikke vil nord om Herfølge. Det peger den her rapport meget godt ind i. Men det er klart, at vi tager den op i økonomiudvalget og byrådet. Jeg har en formodning om, at vi fortsat peger på den sydlige løsning, men det har ikke været behandlet. Og så skal de to kommuner snakke sammen. Der er ingen tvivl om, at vi står stærkere med hensyn til en statslig finansiering, hvis de to kommuner enige, så det håber jeg, at vi kan blive her, siger Marie Stærke.

Også Venstres gruppeformand og tidligere formand for trafik- og miljøudvalget Mette Jorsø er overrasket over rapportens konklusioner. Også hun er mest stemt for at vælge den sydlige løsning.

- Hvis vi skal have den nordlige linjeføring, betyder det noget for Køge Kommune. Bliver det den sydlige, betyder det mest muligt for Stevns Kommunes økonomi. Jeg ved godt, at vi går efter en statsfinansieret vej, men der kommer altid noget ved siden af, som giver et behov for at gøre mere. Det kan være tilkørsler eller afledte veje, siger Mette Jorsø.

Rapporten fra Vejdirektoratet vil blive sendt i høring nu.

arrow Afstemning: Klar afvisning af sydlig statsvej
04. oktober 2018 kl. 13:32 Opdateret: kl. 12:52
arrow V-politiker stemte ikke for sydlig vejføring
04. oktober 2018 kl. 13:32 Opdateret: kl. 13:04
arrow EL siger nej til sydlig statsvej
01. oktober 2018 kl. 13:07 Opdateret: kl. 13:07

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk