5. juli 2020
I 2018 håndterede Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 748 sager i Køge Kommune: Tilskadekomne fugle som duer, måger og solsorte (279 sager), katte i nød (140 sager) og sager om hjorte (114 sager, heraf 84 sager om påkørte hjorte).
I 2018 håndterede Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 748 sager i Køge Kommune: Tilskadekomne fugle som duer, måger og solsorte (279 sager), katte i nød (140 sager) og sager om hjorte (114 sager, heraf 84 sager om påkørte hjorte).
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 748 sager anmeldt til dyrenes vagtcentral

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

748 sager anmeldt til dyrenes vagtcentral
Køge Onsdag - 20. november 2019 kl. 14:10
Af Henrik Førby Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I 2011 åbnede Dyrenes Beskyttelse op for vagtcentralen med nummeret 1812. Siden akutlinjens fødsel har telefonerne været glødende, og også i Køge Kommune benytter borgerne flittigt de fire cifre. Det skriver Dyrenens Beskyttelse i en pressemeddelelse. I 2018 håndterede vagtcentralen 748 sager i Køge og omegn.

- 1812 er blevet et nummer, som kommunens borgere kender og som Politiet og Naturstyrelsen hyppigt henviser til, når dyr lider skade i området, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.

- De mange opkald viser, at der er et stort behov for at have et sted at henvende sig om dyr i nød i Køge, og at vagtcentralen påtager sig en vigtig samfundsopgave for mennesker og dyr, tilføjer Yvonne Johansen, dyreværnschef i Dyrenes Beskyttelse.

Omkring en tredjedel af henvendelserne drejer sig om vilde fugle i nød. Særligt duer og måger, som er kommet til skade, fylder godt i statistikkerne. I øjeblikket er det højsæson for hjortepåkørsler, hvilket betyder at der er tryk på telefonerne. Antallet af påkørsler er i voldsom stigning disse år, og i 2018 modtog Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 84 henvendelser om påkørte hjorte i Køge Kommune.

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral får også et alarmerende højt antal henvendelser om dyreværnssager, hvor dyr vanrøgtes, mishandles og svigtes af mennesker. I 2018 håndterede vagtcentralen 52 anmeldelser om dyreværnssager i Køge Kommune, hvilket er 16 procent flere end året forinden.

- Det betyder ikke nødvendigvis, at folk behandler deres dyr dårligere. Men folk er blevet bedre til at kontakte os, og det er vi meget taknemlige for, siger Yvonne Johansen.

Alle borgere kan kontakte Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812, hvis de mangler hjælp til et dyr i nød, hvad enten det drejer sig om kæledyr, husdyr eller vilde dyr i naturen. Vagtcentralens sager spænder vidt. Driften af Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral er delvist finansieret med offentlige midler på finansloven.

Har du ændret dine indkøbsvaner i forbindelse med coronakrisen?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk