16. september 2021
Røsnæs er i høj grad fortsat i spil som linjeføring for en eventuel Kattegatforbindelse. Men en af de mulige løsninger berører næsten ikke halvøen. Foto: Martin Stokkebro Moestrup
Røsnæs er i høj grad fortsat i spil som linjeføring for en eventuel Kattegatforbindelse. Men en af de mulige løsninger berører næsten ikke halvøen. Foto: Martin Stokkebro Moestrup
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Røsnæs: - Træk ikke pinen ud i fem år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Røsnæs: - Træk ikke pinen ud i fem år
Opdateret 23. oktober 2020 kl. 11:02
Kalundborg - 23. oktober 2020 kl. 10:39
Af Bjarne Robdrup

- Mødet var fint, men det var lidt skuffende, at støjpåvirkningen fyldte så lidt i overvejelserne. Det fylder åbenbart så lidt, at de faktisk ikke rigtigt kunne huske, hvor lidt det var. Det er det her med tidsbesparelser og anlægsprisen, som dominerer fuldstændig.

arrow Læs også: Tunnel kan blive skånsom løsning for hele Røsnæs

Sådan lyder formanden for borgergruppen Nej til Motorvej på Røsnæs, Anders Jørn Jensens bedømmelse af den to timer lange gennemgang af projekt Kattegatforbindelse i aftes, hvor embedsværket er i fuld gang med at beregne og lægge muligheder på bordet for politikerne.

- Jeg synes spillepladen nu er mere tydelig. Det blev helt klart på mødet, at Sjællands Odde er helt udelukket og at en eventuel Kattegatforbindelse derfor skal udgå fra Kalundborg kommune over mod Samsø. Og derfor bør Kalundborg kommune også melde klart ud, hvad man er villig til at ofre for en Kattegatforbindelse - vil man for eksempel acceptere en motorvej ud gennem Røsnæs og Dansk Naturkanon - eller vil man for eksempel kræve, at det bliver i tunnel, som borgmesteren har foreslået? spørger Anders Jørn Jensen og fortsætter:

- Jeg kan ikke længere se noget argument for at vente med at forholde sig til det - det vil blot trække pinen ud, hvis man venter med at melde ud til efter en lang VVM-proces på op til fem år. Det vil give en enorm usikkerhed, hvis vi ikke engang ved, hvor vores egen kommune står i spørgsmålet.

På Samsø har borgmesteren samlet beboerne og hele byrådet og meldt klart ud til staten, at man ikke kan acceptere en motorvej hen over Samsø. Vi ønsker, at borgmester Martin Damm gør det samme for os - vi synes, det er rimeligt, at borgerne ved, hvor politikerne står inden kommunalvalget næste år.

Foreholdt disse udtalelser siger borgmester i Kalundborg Kommune, Martin Damm (V):

- Vi har ved adskillige lejligheder givet udtryk for, hvor Kalundborg Kommune står i forhold til en eventuel Kattegatforbindelse, og vi kan jo ikke stå klar uge efter uge for at sige det samme. Vi siger klart fra til en motorvej hen over hele Røsnæs, og personligt er jeg mest tilhænger af en tunnel- og broløsning, der kan skåne halvøen. Det er ikke rimeligt at postulere, at kommunen ikke har været på banen.

Martin Damm fortsætter: - Der er fortsat borgere med den opfattelse, at det er Kalundborg Kommune, der træffer beslutningen om en Kattegatforbindelse - og at kommunen har afgørende indflydelse på linjeføringen. Det er altså ikke tilfældet. Så langt fra.

Jeg synes også, det er vigtigt at slå fast, at der ikke findes nemme løsninger, når vi taler om så komplekst et projekt. Det er ikke en modelberegning, man foretager fra det ene øjeblik til det næste, men et kolossalt kompliceret projekt både anlægsteknisk og finansielt.

Lang proces endnu
Helga Theil Thomsen, trafik- og plandirektør, Vejdirektoratet:

- Det er meget vigtigt for os at understrege, at analyse-processen fortsat er i gang. Og at vi arbejder med mange forskellige løsningsmodeller, både fra Røsnæs og Asnæs efter, at Sjællands Odde er ude af billedet. Intet er afgjort, alle muligheder står fortsat åbne. Det er ikke vores opgave at træffe beslutning om, hvorvidt Danmark skal have en Kattegatforbindelse, men derimod at lægge et beslutningsgrundlag frem for politikerne, der både tager hensyn til de konkrete anlægsmuligheder og -betingelser, til økonomi, linjeføring - og til miljøet. At anvise en løsning, der tager så mange hensyn til borgerne som muligt, indgår som en af de mange principielle løsningsmuligheder, siger Helga Theil Thomsen.

Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk