23. september 2020
M/F Prinsesse Elisabeth er efter påsejlingen af duc d?alben ved Asnæsværket gået til kaj ved Honnørkajen i Kalundborg Vesthavn. Passagererne er gået fra borde, men lastbiler og andre biler holder stadigvæk på færgens bildæk. Til højre Asnæsværkets Blok 5. Foto: 24.11.1981 Kalundborg Lokalarkiv)
gallery icon

Se billedserie

M/F Prinsesse Elisabeth er efter påsejlingen af duc d?alben ved Asnæsværket gået til kaj ved Honnørkajen i Kalundborg Vesthavn. Passagererne er gået fra borde, men lastbiler og andre biler holder stadigvæk på færgens bildæk. Til højre Asnæsværkets Blok 5. Foto: 24.11.1981 Kalundborg Lokalarkiv)
Foto: Picasa
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Prinsessefærgen påsejlede duc d'alben

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Prinsessefærgen påsejlede duc d'alben
Kalundborg - 18. januar 2020 kl. 11:01
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det blæste ret kraftigt i hele landet, og ude på Kalundborg Fjord blæste der en meget kraftid vind på det tidspunkt, hvor hurtigfærgen M/F Prinsesse Elisabeth, tirsdag den 24. november 1981 kl. 16.45, skulle afgå fra Kalundborg.

Kaptajn K. Rasmussen stod på broen, og det var meningen, at færgen skulle bakke ud af fjorden og først vende ved Kirkebugten, men det var umuligt at komme derud med agterstavnen først, og han valgte derfor at vende færgen i inderfjorden.

Ved Asnæsværket kom færgen, på grund af stormen, for tæt på en duc d'albe (fortøjningsanlæg), som blev påsejlet, og der opstod et otte meter langt og to meter bredt hul i siden på færgen.

Påsejlingen skete kl. 16.56 og kl. 17.10 var færgen tilbage ved Honnørkajen i Kalundborg Havn.

Efter den korte sejltur udtalte kaptajn K. Rasmussen, at det var det værste stormvejr han havde været udsat for i de 21 år, han havde sejlet på Kalundborg - Aarhus overfarten.

Der var ikke på noget tidspunkt fare for skibet, besætningen og de 200 passagerer ombord på færgen.

Efter anløb af Honnørkajen kunne passagererne gå fra borde, men på grund af færgens slagside var det umuligt at gå ind i færgelejet, således at bilerne kunne køre fra borde.

Torsdag den 26. november 1981 var hullet i skibssiden lukket og den midlertidige reparation afsluttet, og M/F Prinsesse Elisabeth fik af Skibstilsynet tilladelse til, med ekstra pumpemateriel ombord, at sejle til værftet Dannebrog i Aarhus.

Det første sted færgen anløb i Aarhus Havn var Kalundborg - Aarhus overfartens færgeleje, således at de lastbiler og øvrige biler, der var kørt ombord på færgen i Kalundborg om tirsdagen, efter tre døgns ophold på bildækket, kunne køre i land i Aarhus.

Niels A. Jensen
Kalundborg Lokalarkiv|

Har debatten om sexisme taget overhånd?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk