14. november 2018
Det var en kobling, der var brændt af på Sejerøfærgen, men personalet havde reservedele og kunne selv reparere den. Foto: Søren Kloster Sørensen
gallery icon

Se billedserie

Det var en kobling, der var brændt af på Sejerøfærgen, men personalet havde reservedele og kunne selv reparere den. Foto: Søren Kloster Sørensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Øboere tog sagerne i egen hånd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Øboere tog sagerne i egen hånd
Kalundborg - 13. juni 2018 kl. 16:12
Af Søren Kloster Sørensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Søndag eftermiddag måtte passagererne på Sejerø Havn vente forgæves efter Sejerøfærgen, da den lå stille i Havnsø med tekniske problemer. Det er sjældent rart at være strandet, men især ikke, hvis man står lige på nippet til en eksamen og risikerer at komme for sent. Det var situationen for sejerøboen Allan Jensens søn.

- Min søn stod og skulle til eksamen dagen efter på sin efterskole på Samsø, så vi var nødt til at få ham ind til Havnsø, så han kunne komme til Kalundborg og derfra med Samsøfærgen, fortæller Allan Jensen, der til daglig er fisker.

Da udsigterne med hensyn til færgens reparation var uvisse, traf fiskeren derfor en snarrådig beslutning og sejlede sønnen over til Sjælland i sin egen fiskekutter.

- Når nu muligheden var der, kunne vi lige så godt udnytte den, siger Allan Jensen, som dog ikke bebrejder færgen, at han var nødt til selv at tage affære.

- Nej, alting kan jo gå i stykker, og det er, hvad der sker, siger fiskeren, som samtidig tog en mand med over til Havnsø, som kunne hjælpe til med at reparere færgen.

Sidst på eftermiddagen blev Nekseløfærgen sat ind på ruten for - trods sin noget mindre kapacitet - at få transportet nogle af de ventende biler væk fra øen.

- Det skete lige på det værst tænkelige tidspunkt med 100 bookede biler og sommerhusgæster, der skulle hjem. Men af egen konduite var medarbejderne på færgekontoret mødt op på havnen for at vejlede passagererne og snakke med dem i vognkøerne. Det skal de have stor ros for, siger overfartsleder Rune Nilsson.

- De gæve piger fra færgekontoret leverede en super god service, roser også tidligere havnefoged Svend Nørrevang, der overværede situationen.

Om aftenen var problemerne på færgen løst, og de normale sejltider kunne igen træde i kraft.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk