24. maj 2019
Thomas Kluge ved sit triptykon-­maleri »Eksperiment med orange vase«, hvor han nærmest filmisk undersøger bevægelsen i et billede.
gallery icon

Se billedserie

Thomas Kluge ved sit triptykon-­maleri »Eksperiment med orange vase«, hvor han nærmest filmisk undersøger bevægelsen i et billede.
Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny udstilling: Thomas Kluge ser tilbage på fem års hård ventetid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny udstilling: Thomas Kluge ser tilbage på fem års hård ventetid
Opdateret 10. januar 2019 kl. 10:16
Kalundborg - 10. januar 2019 kl. 10:02
Af Stefan Andreasen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Thomas Kluge, kendt for barok-inspirerede malerier af konge-­familien, fokuserer på sin udstilling »Mens vi venter« i Bispegården i Kalundborg på de tidlige år 1989-1994, hvor han gik og håbede på et gennem­brud.

Udstillingen er opkaldt efter en maleri-serie, der blev vendepunkt for maleren, en kickstart for den kunstneriske karriere, efter tre afslag om optagelse på kunstakademiet i 1989-1991.

Trods manglende akademi-blåstempling slap malerierne igennem censur-nåle­øjet og blev antaget til Charlottenborgs forårsudstilling i 1994. Ét af malerierne er med på den aktuelle udstilling i Bispegården i Kalundborg, og at dømme efter interessen for kunstnerens foredrag i Kalundborg i fredags vil der blive maksimalt pres på Bispegården ved ferniseringen lørdag.

På udstillingen fokuserer Thomas Kluge på tidlige værker, fra 1989-1994, der peger frem mod »Mens vi venter« fra 1994.

- »Mens vi venter« blev jo mit gennembrud. Det blev et vendepunkt for mig, efter at jeg havde ventet og ventet i fem år. De fem forbandede år, hvor jeg ikke bare skulle overbevise andre men også mig selv om, at jeg skulle være kunstner, husker Thomas Kluge, der onsdag var i Bispegården for at hænge sin udstilling op.

Efter de tre afslag om optagelse på kunstakademiet fortsatte Thomas Kluge med sin egen uddannelses- og opdagelsesrejse i kunsthistorien. Første inspirationskilde var Picasso i hans blå periode og van Goghs farvepragt og grove penselstrøg. Det kan fornemmes i et blåt profil-billede fra 1989, hvor Thomas Kluge har malet sin daværende kæreste, Dorte.

- Jeg er så glad for det billede, at jeg har taget det ud af den skifteramme, det sad i, og har givet det en af mine karakteristiske sorte rammer, fortæller kunstneren.

Senere fulgte interesse for surrealisterne, barok-malerne og koncept-kunstnere og super-realister.

- Jeg glæder mig meget til at vise det hele, hvor det begyndte, og hvad det førte frem til, siger Thomas Kluge.

På udstillingen vises også Kluges helt nye blomsterbilleder i »den mørke stil«.

- Her tillader jeg mig at male det skønne, det smukke, uden også at afbilde kontrasten. For mig har det været en udfordring at fokusere på at male det smukke. Men hvorfor må vi ikke male skønhed; hvad dækker det over? siger Thomas Kluge.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk