
Den nye regering har skrevet Kalundborg-motorvejen og elektrificering af Nordvestbanen ind i regeringsgrundlaget. Men samtidig afviser den kommende erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), at Kalundborg-motorvejen bliver brugerfinansieret.
Sådan har de to socialdemokratiske folketingsmedlemmer fra Nordvestsjælland, Rasmus Horn Langhoff og Kaare Dybvad, ellers læst regeringsgrundlaget. Der står, at »regeringen ønsker at bygge videre på erfaringerne« fra den kommende bro over Roskilde Fjord, der er delvist brugerfinasieret, og »undersøge mulighederne for hel eller delvis brugerfinansiering af konkrete nye infrastrukturprojekter.«
- Der står i regeringsgrundlaget, at man vil undersøge brugerbetaling på nye projekter i forbindelse med, at man nævner Kalundborg-motorvejen. Det læser jeg som, at man overvejer at bruge den model på Kalundborgmotorvejen, og det er en rigtig dårlig idé, siger Rasmus Horn Langhoff.
Sammen med Kaare Dybvad vil han indkalde den ny transportminister, Ole Birk Olesen (LA), i samråd.
- Jeg er glad for meldingen, hvis Brian Mikkelsen har ret. Men taler han som lokalt folketingsmedlem eller som minister på vegne af regeringen i denne sag? Det vil vi gerne have slået fast, siger Kaare Dybvad.
Brian Mikkelsen afviser kategorisk, at det kommer til at koste penge at køre på motorvejen.
- Kalundborg motorvejen bliver selvfølgelig fuldstændig gratis at køre på, så vi får sat skub i erhvervsudviklingen på Sjælland, siger ministeren til Nordvestnyt. Og så fortsætter han:
- Regeringsgrundlaget bygger på, at Kalundborg-motorvejen skal færdiggøres med de sidste 27 km, som ifølge uafhængige undersøgelser vil give 1000 nye arbejdspladser og en vækst på 1,5 milliarder kroner.
- Jeg er ikke i tvivl om, at motorvejen bliver et stort løft for hele Nordvestsjælland, fordi der skabes mere vækst i Kalundborg, Holbæk og Odsherred.
- Eventuelle beslutninger om brugerfinansiering vil i givet fald omhandle helt nye projekter. Det kan være nye broer eller tunneler, siger Brian Mikkelsen.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her