18. oktober 2018
Majbritt og Flemming Pedersen sammen med rådgiver i Ordblindeforeningen Anette Rudbeck (midt i billedet). De tre  er bekymrede for Majbritt og Flemming Pedersens datter Maya, som på trods af ni års skolegang aldrig har fået behandling for sin ordblindhed. Foto: Thomas Rye
Majbritt og Flemming Pedersen sammen med rådgiver i Ordblindeforeningen Anette Rudbeck (midt i billedet). De tre er bekymrede for Majbritt og Flemming Pedersens datter Maya, som på trods af ni års skolegang aldrig har fået behandling for sin ordblindhed. Foto: Thomas Rye
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Maya har spildt ni skoleår

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Maya har spildt ni skoleår
Kalundborg - 22. juli 2018 kl. 07:57
Af Thomas Rye
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I de ni år, Maya Pedersen har gået i skole, har hun måske været fejlanbragt. Det frygter hendes forældre, der mener, at deres datter døjer med ordblindhed og talevanskeligheder. Kalundborg Kommune vurderede imidlertid, da Maya gik i 0. klasse, at pigen havde »generelle indlæringsvanskeligheder«, og den vurdering har man lagt til grund for pigens efterfølgende skoletid.

- Generelle indlæringsvanskeligheder er et udtryk, som bruges meget ofte inden for skoleverdenen.

- Det betyder mental retardering, lavt kognitivt niveau eller populært sagt lav begavelse, siger Anette Rudbeck, der er rådgiver ved Ordblindeforeningen i Danmark, og som har fungeret som bisidder i Maya Pedersens sag.

Det var der imidlertid ikke nogen, der havde fortalt Maya Pedersens forældre, Flemming og Majbritt Pedersen.

- Vi fandt først ud af, at det var det, som man havde tilrettelagt hele Mayas skoletid efter, da vi fik afslag på, at hun kunne blive optaget på en ordblindeefterskole. Årsagen var, at man kun ville optage normalt begavede børn, fortæller Flemming Pedersen.

Forældrene er imidlertid fuldt overbevist om, at deres datter er normalt begavet.

- Maya er en pige som alle andre. Hun passer et fritidsarbejde, og hun gør alt, hvad hun kan, for at følge med i skolen, siger Majbritt Pedersen.

Anette Rudbeck er også overbevist om, at Maya Pedersen er fejldiagnosticeret.

- Da man lavede en kognitiv test i 2010 på Maya, havde man ikke udredt hende for talesproglige vanskeligheder trods alle tegn herpå. I 2012 gentog man testen. Her var hun sprunget 24 IQ-point i vejret. Det er meget unormalt med så store udsving mellem de to test. Allerede her burde man have opdaget, at der var noget galt, mener Anette Rudbeck.

Næsten fra starten frygtede Maya Pedersens forældre, at deres datter var ordblind.

- Jeg er selv ordblind, og vi pressede længe på for at få hende undersøgt. Det var som at rende hovedet mod en mur. Først i 2014 gik man med til at undersøge hende, siger Majbritt Pedersen.

Her nåede man ganske rigtig frem til, at Maya Pedersen var ordblind. Kalundborg Kommune mente imidlertid fortsat, at inklusionscenteret på Rynkevangskolen var det rigtige skoletilbud for pigen. En række tiltag, anbefalet i testens konklusion, blev heller aldrig iværksat.

- Både i 2012 og 2014 burde man have reevalueret Maya, men det gjorde man ikke. I stedet holdt man fast i hun »kun« havde generelle indlærings vanskeligheder. Ordblinde har brug for særlig målrettet undervisning, hvis de skal kunne overkomme deres handicap. Samtidig har Maya brug for en en talepædagog, men den hjælp har hun heller aldrig fået, siger Anette Rudbeck, der samtidig kritiserer kommunen for ikke at have lavet de såkaldte PPV-undersøgelser (pædagogisk psykologisk vurdering) på Maya, som kommunen ellers er forpligtet til hvert andet år.

På et møde den 9. maj i år blev familien lovet en udredende undersøgelse, men der er endnu ikke sat dato på hvornår, og det bliver først efter sommerferien.

Forældrene frygter, at Maya Pedersen går endnu et spildt skoleår imøde.

- Vi har nok været for autoritetstro. Vi har haft tillid til systemet, og at de gjorde deres bedste for at hjælpe os og Maya, men det har været en fejl, for vi har trukket Sorteper hver eneste gang, siger Flemming Pedersen.

Nordvestnyt har forelagt Maya Pedersens historie for Mette Heidemann, der er direktør for Fagcenter Børn og Familie i Kalundborg Kommune, som blandt andet har ansvaret for de kommunale skoler samt for den kommunale støtte til børn med særlige behov.

På grund af sommerferien har Mette Heidemann ikke haft mulighed for at sætte sig ind i Maya Pedersens sag.

Hun udtaler sig derfor kun generelt om kommunens sagsbehandling.

- Børnene skal naturligvis placeres i de skoletilbud, de har størst udbytte af. I første omgang er lærerne de bedste til at vurdere den enkelte elevs faglige udvikling, men hvis det vurderes, at der er behov for det, kan man også udarbejde en PPV (pædagogisk psykologisk vurdering) af barnet, siger Mette Heidemann.

Hun er helt tryg ved Kalundborg Kommunes beredskab omkring ordblinde børn.

- Det er mit indtryk, at vi har godt fat i området og får hjulpet de børn, som har behov for det, siger hun.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk