23. februar 2018
Krydstogtsskibet Marella Discovery skulle have besøgt Kalundborg Havn fem gange i løbet af sommeren. Besøgene er nu aflyst, da rederiet er bekymret for havnens størrelse. Arkivfoto: Per Christensen
Krydstogtsskibet Marella Discovery skulle have besøgt Kalundborg Havn fem gange i løbet af sommeren. Besøgene er nu aflyst, da rederiet er bekymret for havnens størrelse. Arkivfoto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Krydstogtskib bliver væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Krydstogtskib bliver væk
Kalundborg - 07. februar 2018 kl. 11:47
Af Thomas Rye
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det store krydstogtskib Marella Discovery, der skulle have anløbet Kalundborg Havn til sommer, kommer ikke alligevel.

Rederiet har efter flere drøftelser med Kalundborg Havn meddelt, at anløbene er aflyst. Skibet er simpelt hen for langt til havnebassinet i Kalundborg Havn, mener rederiet.

Marella Cruises, som er det tidligere Thomson Cruises, har ellers i årenes løb tit anløbet Kalundborg Havn. Rederiet følger imidlertid tidens trend og sender nu sit hidtil største skib afsted på krydstogt i Østersøen.

Marella Discovery er 264 meter langt, 32 meter bredt og har en dybgang på 7,9 meter. Dybgangen er ikke noget problem, da kaj 5/6, hvor skibet skulle have lagt til, kan tilbyde en vanddybde på 10 meter. Til gengæld har rederiet vurderet, at havnebassinet ikke er stort nok til at manøvrere det store skib i.

Marella Cruises understreger, at de aflyste anløb ikke er ensbetydende med, at rederiets skibe ikke i fremtiden vil anløbe Kalundborg.

- Vi har i mange år nydt en fremragende støtte og service fra Kalundborg. Desværre var denne beslutning resultatet af en omhyggelig undersøgelse og vurdering af havneinfrastrukturen, idet vi tog Discovery-klassens skibes manøvremuligheder i betragtning. Vi vil helt sikkert beholde Kalundborg i vores havnedatabase og ser frem til opdateringer om havneinfrastrukturen, og i særdeleshed udviklingen af kajen på sydsiden af fjorden, siger John Westgarth-Pratt, leder af Marine & Port Operations i Marella Cruises.

Kalundborg Havn og erfarne lodser fra DanPilot har ikke samme opfattelse af situationen og fik endog foretaget en slags "prøveanløb" i Force Technology's skibssimulator i Lyngby. I denne skibssimulator kan man under meget naturtro forhold og i fuld størrelse prøve at anløbe en havn i et bestemt skib. Lodserne var enige om, at der ikke var noget problem ved at anløbe Kalundborg Havn. Det kan endda gøres uden slæbebåde ved vindhastighed op til 5-8 m/sek. Dette argument ændrede desværre ikke rederiets beslutning.

- Vi mener selv, at det godt ville kunne lade sig gøre, ikke mindst fordi vi tidligere har haft skibe på den størrelse, endda større, til at anløbe kaj 5/6. Men vi må tage til efterretning, at Marella Cruises har vurderet, at de ikke føler sig trygge ved skibets manøvredygtighed i havnebassinet. Samtidig ser vi også dette som en tydelig indikation af, at det var rigtigt af os at iværksætte byggeriet af Ny Vesthavn. For med Ny Vesthavns 15 meters vanddybde og 500 meter lange kaj vil vi uden problemer kunne tage imod et skib som Marella Discovery og også de krydstogtskibe, der er større. Desværre går der endnu mere end et år, inden Ny Vesthavn kan tages i brug, siger havnedirektør Bent Rasmussen.

Marella Discovery skulle have anløbet Kalundborg Havn fem gange i den kommende krydstogtsæson, første gang den 1. juni. Kalundborg Havn vil dog stadig få besøg af det noget mindre krydstogtskib Saga Sapphire, der er 200 meter langt og 28 meter bredt.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk