31. marts 2020
Den del af rute 225, der skal renoveres løber lidt over to kilometer fra Bromølle Kro/Kattrupvej, hvor Holbæk Kommune bliver til Kalundborg Kommune, og ned til Kongevej. Foto: Martin Stokkebro Moestrup
Den del af rute 225, der skal renoveres løber lidt over to kilometer fra Bromølle Kro/Kattrupvej, hvor Holbæk Kommune bliver til Kalundborg Kommune, og ned til Kongevej. Foto: Martin Stokkebro Moestrup
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Jyderupvej skal gøres for 3,6 millioner bredere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jyderupvej skal gøres for 3,6 millioner bredere
Kalundborg - 21. februar 2020 kl. 06:29
Af Martin Stokkebro Moestrup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når man kører ad rute 225 (Jyderupvej) i nordlig retning mod Jyderup og passerer Kongevej lige efter Sønderød, kan man ikke undgå at lægge mærke til, at vejen snævrer ind. Det bruger Kalundborg Kommune nu 3,6 millioner kroner på at lave om på.

Beløbet dækker over en renovering af strækningen, der strækker sig lidt over to kilometer fra kommunegrænsen ved Bromølle Kro/Kattrupvej og ned til Kongevej. Vejen er smal, og det samme er vejkanterne, hvilket nærværende journalist erfarede, da han skulle ud og tage billeder og måtte parkere sin bil i vejkanten i noget, der lignede en 45 graders hældning. Det er netop den smalle vej og manglende sidestøtte fra rabatten, der gør, at vejstykket bliver hårdt belastet af især tunge køretøjer.

Derfor har kommunen sat en forundersøgelse i gang, der skal kortlægge, hvilke muligheder der er for sideudvidelse. Det fortæller Ahmet Bilgin, vejingeniør ved Team Vej og Park i Kalundborg Kommune.

- Vi er i gang med at få styr på vores muligheder i forhold til belægning og sideudvidelse. Alt efter økonomien, altså hvilke priser vi får, i de tilbud vi henter ind, vil vi også se på, om vi kan lave cykelbane, siger han.

Et sommerprojekt
Han regner med at selve anlægsarbejdet går i gang til sommer.

- Det er min forventning, at det bliver et sommerprojekt. En start i juni/juli er ikke helt ved siden af, og så tager det nok cirka fire-fem uger derfra, siger Ahmet Bilgin.

Kommunen undersøger også, om man kan bruge et nyt og mere co2-venligt materiale i forbindelse med anlægsarbejdet. Det såkaldte BSM - Bitumen Stabiliserende Materiale - er en slags koldt genbrugsasfalt.

Bruger mindre energi
Fordelen for miljøet er, at man genbruger det eksisterende asfalt og tilfører skummateriale, der binder det sammen.

- Når vi fræser materialerne, skal vi normalt bruge meget højere temperaturer og dermed mere energi. Det undgår man med denne metode, siger Ahmet Bilgin.

I og med der er tale om genbrugsmaterialer, er der også en potentiel økonomisk gevinst ved BSM. Metoden er kun i brug få steder i landet, og Kalundborg Kommune vil derfor også gerne være en slags forgangskommune på området, fortæller vejingeniøren.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk