22. oktober 2019
Suzuki Jimny er en rendyrket offroader. Opbygningen, undervognen og 4WD systemet med reduktionsgear gør den uovertruffen i terrænet. PR-foto
gallery icon

Se billedserie

Suzuki Jimny er en rendyrket offroader. Opbygningen, undervognen og 4WD systemet med reduktionsgear gør den uovertruffen i terrænet. PR-foto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Danmarkspremiere på ny Suzuki Jimny

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danmarkspremiere på ny Suzuki Jimny
Kalundborg - 22. april 2019 kl. 10:25
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I næsten 50 år har den krydset bjerge, floder og mudderhuller. Den har vundet udbredelse blandt professionelle og fritidsfolk over hele kloden. Nu er Jimny klar i en helt ny generation, der bringer den specielle terrænbil helt up to date på alle områder. Den markante bil kan opleves hos Hansen Biler på Slagelsevej i Kalundborg i premiereweekenden den 27. og 28. april.

Suzuki Jimny er verdens eneste mini, der kan kalde sig en rendyrket offroader. Denne position har bilen haft lige siden 1970, hvor den første generation så dagens lys. Gennem årtierne er modellen blevet fornyet, og det gælder ikke mindst den nye Jimny. Men på ét punkt er alt ved det gamle. Bilen er fortsat en kompromisløs terrænbil, der er bygget på de samme principper, som skabte forgængernes ry.

Den holdbare chassisramme er i den nye Jimny forstærket både for, bag og på midten, og hjulparrene er som i forgængeren forbundet af stive aksler, hvilket er ideelt til offroadkørsel. Frihøjden er øget med 10 mm, og de korte udhæng over akslerne sikrer, at bilen kan møde skrænter og komme væk fra dem igen uden at få skader.

Suzukis 4WD-system AllGrip Pro med reduktionsgear er standardudstyr og udviklet til dem, der har brug for ekstra kontrol og fremkommelighed. Systemet indeholder også LSD Traction Control, Hill Descent Control og Hill Hold Control.

Selv om Jimny er født til det hårde slid i terrænet, kan den godt begå sig på asfalten. Man skal bare være klar over, at køreegenskaberne er anderledes end almindelige SUV'ers og personbilers - simpelthen fordi bilen er anderledes bygget op.

Men komforten har dog fået et nøk opad. Blandt forbedringerne er et blødere gearskifte og en kraftigere krængningsstabilisator. Styretøjet og bremsepedalen er også blevet mere personbilsagtig, ligesom karrosseriet er blevet bedre isoleret fra chassisrammen.

Den nye 1,5-liters benzinmotor, der er udviklet specielt til Jimny, er nu 15 procent lettere og mere kompakt. Samtidig er det maksimale moment øget med 10 procent, og effekten er 102 hk mod forgængerens 88 hk.

Jimny er som standard udstyret med en omfattende sikkerhedspakke. Nødbremsesystemet er med både kamera og laser mere driftssikkert under flere vejrforhold, og samtidig kan det reagere på såvel biler som motorcykler og fodgængere. Desuden indeholder det vognbaneassistent, slingreadvarsel og skiltegenkendelse.

Sikkerhedspakken omfatter også automatisk op- og nedblænding af forlygterne, seks airbags og selestrammere på alle fire siddepladser. Airbag'en i passagersiden kan afbrydes, og der er ISOFIX-beslag på bagsædet til barnestolen.

Med priser på 229.990 kr, for Active-modellen og 254.990 kr. for Adventure-udgaven indtager Jimny en unik position på markedet. Den står som et knivskarpt arbejdsredskab til f.eks. jægere, skovarbejdere, naturfotografer og landmænd, men er også interessant for offroad-ekvilibrister, naturelskere og dem, der bare falder for dens rå charme.

- Forhåndsinteressen har været utrolig stor her i Danmark, og nu glæder vi os til introduktionen den 27. og 28. april hos vore forhandlere, lyder det fra Suzukis pressechef John Mogensen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk