21. november 2018
En analyse viser, at cirka 90 procent af transporterne til det planlagte biogasanlæg vil komme fra forlængelsen af Kalundborg-motorvejen, som er under anlæggelse (bagerst til højre på fotoet).
En analyse viser, at cirka 90 procent af transporterne til det planlagte biogasanlæg vil komme fra forlængelsen af Kalundborg-motorvejen, som er under anlæggelse (bagerst til højre på fotoet).
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tre byer undgår kørsel med biomasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre byer undgår kørsel med biomasse
Holbæk - 08. november 2018 kl. 18:21
Af Kaj Ove Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En analyse af transporterne med biomasse, blandt andet gylle fra husdyrbrugene, til et påtænkt biogasanlæg viser, at det helt kan undgås, at de skal køre gennem tre omkringliggende byer. Det er Sdr. Jernløse, Nr. Jernløse og Regtrup, der helt vil slippe for transporterne.

Det er konklusionen i en del af miljøkonsekvensrapporten, som rådgivningsvirksomheden Niras er ved at udarbejde. Rapporten skal være med til at skabe grundlaget for, at Holbæk Kommunalbestyrelse kan træffe beslutning om, hvorvidt der skal gives tilladelse til det planlagnte biogasanlæg nord for Snævre, vest for Sdr. Jernløse og syd for Nr. Jernløse.

- Vi ved grundlæggende, at der er nogle bekymringer blandt lokalbefolkningen, blandt andet om transporterne. Det kom blandt andet til udtryk ved borgermødet i Vomme­vad Forsamlingshus (27. september, red.), hvor vi ikke kunne give fuldstændig klare svar på situationen med transporterne, siger Rasmus Winther, der er kommunikationsdirektør i NGF Nature Energy.

Anlægget skal ifølge planen placeres umiddelbart syd for den kommende til- og frakørsel ved forlængelsen af Kalundborg-motorvejen syd for Nr. Jernløse.

Der vil blive tale om cirka 60 lastbiler til og fra anlægget dagligt.

- Cirka 90 procent af transporterne forventes at ankomme fra den kommende motorvej. Cirka 10 procent ventes at ankomme fra syd via Holbækvej, fortæller Rasmus Winther.

Et enkelt husdyrbrug, der ligger nord for Nr. Jernløse, vil have den hurtigste rute gennem Regstrup og Nr. Jernløse. Men hvis der indgås en aftale med landmanden, ønsker Nature Energy ikke, at lastbilerne kører igennem byerne, så der må findes en anden vej.

Derimod er der ingen oplagte kørselsruter uden om Kvanløse. I værste tilfælde vil biogasanlægget medføre en forøgelse af tung trafik på 1,5 procent. Det svarer til 18 lastbiler i døgnet i år 2035.

- Vi er klar over, at der blandt lokalbefolkningen er en række bekymringer, og ikke kun transporten. Nu tager vi bekymringerne én ad gangen og håber, at analysen om transporterne kan være med til at gøre bekymringerne mindre, siger Rasmus Winther.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk