25. maj 2019
Vælgermøde tirsdag aften i Kulturhuset No. 1 i Tølløse.
gallery icon

Se billedserie

Vælgermøde tirsdag aften i Kulturhuset No. 1 i Tølløse.
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Togene brusede forbi folketingskandidater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Togene brusede forbi folketingskandidater
Opdateret 15. maj 2019 kl. 09:38
Holbæk - 15. maj 2019 kl. 09:19
Af Morten D. Christensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kulturhuset No. 1 i Tølløse kunne ikke have været valgt bedre, da der tirsdag aften var folketingsvalgdebat i borgerhuset med jernbanen som nærmeste nabo.

Dermed kunne de ni håbefulde folketingskandidater og omtrent 100 tilhørere med selvsyn konstatere, hvordan der flere gange i løbet af den næsten tre timer lange debat arrangeret af Tværpolitisk Samarbejde og Tølløse Lokalforum drønede tog forbi uden at stoppe ved den nærliggende station. Ind i mellem standsede et tog dog op.

Sådan har det været siden dele af Nordvestbanen i 2014 fik dobbeltspor, men hvor pendlere i mindre stationsbyer som Tølløse, Vipperød og Hvalsø følte, at de kun fik en lang næse i form af flere gennemkørende tog og færre med stop.

Selv om fem år er gået, er det stadig en sag, der optager sindene i Tølløse, og den lokale pendlerrepræsentant, Kirsten Andersen, ville gerne vide, om politikerne har tænkt sig at kæmpe for bedre togforbindelser til og fra Tølløse, når staten og DSB skal lave ny kontrakt om Nordvestbanen gældende fra 2024.

Folketingsmedlem og kommunalbestyrelsesmedlem i Holbæk, Jeppe Jakobsen (DF), er selv pendler på Nordvestbanen, og han mente, at det vil være naturligt at gå i dialog med pendlerne forud for den næste aftale.

- Og så skal vi presse DSB og trykke dem lidt på maven, så de tager deres kunder mere alvorligt. Jeg husker, da halvdelen af vores lokomotiver blev taget ud af drift med en fejl, og hvor DSB stolt fortalte, at man tog IC3-tog ud af drift for at omlakere dem i stedet for at indsætte dem her. Det nytter ikke noget, at man skodder en masse passagerer her på Nordvestbanen på den måde, sagde Jeppe Jakobsen.

Også flere andre politikere meldte sig klar til at lytte til pendlerne. Og ifølge folketingsmedlem Kaare Dybvad Bek (S) vil Tølløse på langt sigt kunne få 20 minutters drift.

- Togfonden er forudsætningen for, at vi kan få bedre togtransport til og fra Tølløse. Det betyder blandt andet, at vi kan få elektrificeret Nordvestbanen. Kører man i bil fra Holbæk til København om morgenen, så ved man, at der er propper i trafikken ved Gevninge, Roskilde og Valby. De propper bliver ikke mindre, hvis ikke vi investerer i kollektiv transport. Flere skal tage toget, hvis der skal blive bedre plads på vejene, sagde Kaare Dybvad.

En tilhører bemærkede, at togfonden, der blev skabt af S-R-SF-regeringen og Dansk Folkeparti, mangler adskillige milliarder i forhold til det forudsatte, fordi olieindtægterne fra Nordsøen har været markant mindre end forventet.

Men Kaare Dybvad Bek mente, at de fleste projekter stadig bør gennemføres og at pengene skal findes.

Anne Valentina Berthelsen (SF) medgav, at der mangler 15 milliarder i togfonden, men også hun vil holde fast i at få udført projekterne, hvoraf en del slet ikke er politisk vedtaget. Hun mener, at det kan føre til både bedre og billigere offentlig transport.

Folketingsmedlem Louise Schack Elholm (V) pegede på, at regeringens og et folketingsflertals beslutning om at købe en række nye togsæt i Tyskland vil betyde forbedringer i løbet af nogle få år.

- Det helt store problem for togtrafikken har været, at IC4-togene ikke virkede. Nu har vi bestilt nye tog som hyldevare, så vi ved, at de virker. De er klar om et-to år, og vil blandt andet kunne køre på denne bane, og samtidig kan vi få frigjort IC3-tog fra de længere strækninger. Det arbejder vi for, sagde Louise Schack Elholm.

Michael Suhr (K) ville gerne være med til at forbedre den kollektive trafik, men det skal gøres fleksibelt.

- Vi er en togregion, og jeg kan jo se, at togene buldrer forbi herude. Det handler måske om at få dem til at stoppe med større frekvens. Når det gælder busser, så skal der ikke nødvendigvis køre en bus om aftenen, hvor der ikke stiger nogen på, men i stedet skal vi finde fleksible løsninger, så alle kan bo, hvor de vil. Men de får ikke så meget i Dramstrup som man vil få i Ahlgade i Holbæk. Der vil være forskel, lød det fra Michael Suhr.

Folketingsmedlem Eva Flyvholm (EL) talte også om vigtigheden af, at der er kollektiv trafik til at betjene områderne uden for byerne.

- Det er afgørende for, at man kan bo på landet, at den kollektive trafik er der. Derfor er også Tølløsebanen vanvittig vigtig, fordi den forbinder Sjælland på tværs, og den skal vi bevare og meget gerne med halvtimes drift. Det er afgørende, at vi får investeret i kollektiv transport. Vi kan få bedre og billigere offentligt transport, men det kræver investeringer, og at man ikke kun vil bygge motorveje, understregede Eva Flyvholm.

Emil Blücher (LA) pointerede, at man ikke skal glemme bilisterne,

- Det er ikke sort og hvidt. Virkeligheden er, at vi har brug for både motorveje og jernbaner. I dag er bilisterne malkekvæg, der betaler 50 milliarder kroner i afgifter til staten, og DBS får fire milliarder kroner i tilskud. Jeg vil godt sætte spørgsmålstegn ved, om det er så nemt at gøre offentlig transport billigere, sagde Emil Blücher.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk