3. august 2021
Sådan kan en ny Ahlgade komme til at tage sig ud.  Forholdene for fodgængere og cyklister er forbedret. Men der er stadig plads til biler. Illustration fra bymidteplanen
Sådan kan en ny Ahlgade komme til at tage sig ud. Forholdene for fodgængere og cyklister er forbedret. Men der er stadig plads til biler. Illustration fra bymidteplanen
Foto: Holbæk Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny bymidteplan: Ahlgade skal have et bilfrit torv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny bymidteplan: Ahlgade skal have et bilfrit torv
Holbæk - 10. juni 2021 kl. 12:15
Af Agner Ahm

Bymidten i Holbæk vil få en anden karakter over de næste 10 år, hvis en ny bymidteplan føres ud i livet.

arrow Læs også: Ros til bymidte-plan - med visse forbehold

Den lægger blandt andet op til, at Torvet i Ahlgade bliver et rigtigt torv - uden biltrafik. Bilerne skal stadig have adgang til Ahlgade, men det er slut med at køre gennem gaden fra den ene ende til den anden.

Det er en arbejdsgruppe, hvor alle partier er med, som står bag udviklingsplanen, som behandles i Holbæk Kommunalbestyrelse onsdag i næste uge.

Det er dog ikke en juridisk bindende plan. Hvert element i planen kræver en særskilt beslutning i kommunalbestyrelsen.

Men med bymidteplanen er der sat en retning for, hvad der skal ske med bymidten - der er en langsigtet kurs, man kan navigere efter.

Det helt overordnede mål er ikke nyt: Holbæk skal have en bymidte, som både borgerne selv og folk udefra er glade for at opholde sig i. Dét vil sikre, at butikker og cafeer trives - både nu og om 10 år.

En af de mere markante ændringer er altså, at Torvet skal være bilfrit. Kører man ind ad Ahlgade vestfra, må man ud igen ved Blegstræde. Og kommer man østfra, må man vende om lige før Torvet.

Det fremgår dog også af bymidteplanen, at kommunen ikke uden videre vil gennemføre det bilfri torv. Der skal igangsættes et forsøg, og først når forsøget er afsluttet og vurderet, tager man så stilling til, om det faktisk er en god idé.

En bærende idé i hele bymidteplanen er, at den gennemgående biltrafik fokuseres på »den indre ringgade«, det vil sige Havnevej, Borgmester N.E. Hansensvej, Dampmøllevej og Valdemar Sejrsvej. Inden for ringgaden er der stadig plads til bilerne, men de må i højere grad indrette sig efter fodgængere og cyklister.

Det skal stadig være nemt at parkere, og bymidteplanen slår blandt andet et slag for flere parkeringshuse. De optager mindre plads, uden at det går ud over antallet af parkeringspladser.

arrow Bilfrit torv skal prøves af i forsøg
10. juni 2021 kl. 16:27 Opdateret: kl. 16:27
arrow Træer, bænke og rindende vand
10. juni 2021 kl. 12:15 Opdateret: kl. 14:11
arrow Et fælles bymidteprojekt
10. juni 2021 kl. 12:15 Opdateret: kl. 14:11
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk