8. april 2020
Charlotte Amalie Kehlet er stærk i rollen som den forsømte, mobbede pige, som lader vreden får overtaget. Her er hun  flankeret af Bo Carlsson og Pernille Albæk Andersen. Foto: David Trood
gallery icon

Se billedserie

Charlotte Amalie Kehlet er stærk i rollen som den forsømte, mobbede pige, som lader vreden får overtaget. Her er hun flankeret af Bo Carlsson og Pernille Albæk Andersen. Foto: David Trood
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kundbysagen: Skolepigen, som kom for langt ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kundbysagen: Skolepigen, som kom for langt ud
Holbæk - 04. oktober 2019 kl. 08:08
Af Agner Ahm
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvordan kunne de gå til, at en 15-årig pige eksperimenterede med sprængstoffer og planlagde to terrorangreb?

arrow Læs også: Bloggere nominerer lokale teatre

Det er det spørgsmål, som Teatret Fair Play forsøger at besvare i forestillingen »Den første dråbe blod«, som havde premiere i teatret på Borchsvej torsdag aften.

Med baggrund i sagen om Kundbypigen beskriver forestillingen en pige, som er forsømt, mobbet og dybt usikker.

32-årige Charlotte Amalie Kehlet har hovedrollen og går fra god til fremragende - god til at spille den forsømte pige i starten af forestillingen og aldeles overbevisende i rollen som pigen, der gradvist lader vreden og viljen til at gøre andre ondt få overtaget.

I dét skift får forestillingen for alvor slagkraft - uden at give noget egentligt svar på, hvordan en skolepige kan ende med at købe ingredienser til bomber og planlægge bombeangreb på gamle klassekammerater.

Jo, forestillingen fortæller, hvad der skete. Og man forstår den unges piges vrede.

Men hvorfor pigen i forestillingen - og Kundbypigen - ender med at tage det sidste ekstra skridt - at planlægge terrorangreb - dét er der næppe en entydig forklaring på. Og derfor savnes den heller ikke i Fair Plays forestilling.

Ud over Charlotte Amalie Kehlet medvirker Pernille Albæk Andersen og Bo Carlsson, som hver især har flere roller.

Pernille Albæk Andersens primære rolle er som pigens mor, der fremstilles som en veg kvinde, som indimellem har det med at glemme, at hun er den voksne.

Det står i skarp modsætning til Bo Carlssons spil som den lærer, den unge pige betror sig til, og som forsøger at hjælpe hende.

Han magter både at holde fast i sin rolle som voksen og at tackle hende på hendes egne præmisser.

Scenografien, som Tanja Bovin står for, er enkel og effektiv - den vigtigste kulisse er et stort stålbur, som efter behov kan agere både rigtige og fiktive tremmer.

Det er Robert Reinhold, som har skrevet manuskriptet, og Robert Parr, som har instrueret. Og de lykkes med en forestilling, som forklarer det, som er muligt at forklare. Og som lader det ubegribelige forblive ubegribeligt.

11 gange udsolgt
Premiereforestillingen var udsolgt, og det samme er 11 af de 12 forestillinger, som spilles frem til den 12. oktober. I skrivende stund er der enkelte ledige billetter til forestillingen i morgen, lørdag.

Men mon ikke Fair Play senere tager forestillingen op igen?

Ifølge Fair Play selv er den især tænkt som en forestilling til unge.

Men den har bud efter både unge og voksne. Og der er meget at snakke om bagefter.

arrow Forfatter: Teater om Kundby-pigen er vigtigt
24. september 2019 kl. 12:58 Opdateret: kl. 10:24
arrow Skuespiller får rusket op i fordomme
17. september 2019 kl. 15:37 Opdateret: kl. 09:51
arrow Kundby-pigen som teater
06. august 2019 kl. 12:58 Opdateret: kl. 12:20

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk