15. juni 2021
Der holder ofte parkerede biler i den ene side af den forholdsvis smalle vej Højen. Når to biler passerer hinanden, må den ene ofte køre op på fortovet i den anden side. Det gælder også lastbiler, og derfor er kantstenene efterhånden godt nedkørte.
gallery icon

Se billedserie

Der holder ofte parkerede biler i den ene side af den forholdsvis smalle vej Højen. Når to biler passerer hinanden, må den ene ofte køre op på fortovet i den anden side. Det gælder også lastbiler, og derfor er kantstenene efterhånden godt nedkørte.
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Frygt for trafikkaos på smal villavej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Frygt for trafikkaos på smal villavej
Holbæk - 09. juli 2020 kl. 16:12
Af Kaj Ove Jensen

Villavejen Højen er udset som en af de primære indfaldsveje til det nye boligområde i Holbæk Have i Holbæk. Omkring 400 af de cirka 1000 nye boliger skal ifølge oplægget køre ind og ud af boligområdet via Højen.

arrow Læs også: Villaveje slipper lidt billigere

Det er beboerne i området meget bekymrede for, da Højen er en smal villavej uden cykelstier. Vejen er allerede i dag meget trafikeret med både biler og cyklende skolebørn, og hvis den også skal være indfaldsvej til det nye boligområde, vil trafikken blive tredoblet - fra cirka 1200 til cirka 3600 biler i døgnet - viser en analyse.

Beboerne mener, at den noget bredere vej Holbæk Have i den sydlige del af det nye boligområde burde være indfaldsvej til hele det kommende boligområde.

Også en åbning af Samsø­vej ved det gamle seminarium i den nordøstlige del af de nye boligområde er bragt i spil som en mulig indfaldsvej.

De trafikale forhold var et stort samtaleemne, da beboerne for nylig var indbudt til møde om planerne med Holbæk Kommune og udvikleren af området, FB Gruppen, og dens rådgivere.

Beboerne er også kommet med indsigelser i fordebatten forud for udarbejdelsen af et lokalplanforslag.

- Vi må ryste posen endnu engang

Beboernes indsigelser ser ud til at have gjort et vist indtryk.

- Det er klart, at det er da noget, vi skal se på. 3600 er rigtig mange biler på de små veje, så vi må ryste posen endnu en gang, mener John Harpøth (DF), der er formand for Holbæk Kommunes klima- og miljøudvalg.

Det er i første omgang Holbæk Kommunes skitser for trafikafviklingen, der er brugt i oplægget til udviklingen af området.

Direktøren i FB Gruppen, Hans-Bo Hyldig, er klar til at se på andre muligheder.

- En tredobling af trafikken er meget, og vi er enige om, at udgangspunktet er, at vi nu tager fat på at se, om vi kan gøre det anderledes. Selvfølgelig vil vi arbejde med det - det er derfor, vi har de her møder, siger Hans-Bo Hyldig.

Lastbiler må op på fortovet

Højen er en ældre villavej, der er forholdsvis smal, og der er ofte en række biler parkeret i den ene side, så personbiler og lastbiler må op på fortovet i den anden side for at kunne passere, når der kommer biler i hver sin retning.

Højen benyttes også af mange cyklister, blandt andet skolebørn, fordi der fra den østlige ende af Højen går en cykel- og gangsti til Samsøvej, nær det gamle seminarium.

Derfor mener flere beboere på Højen og på Godthåbsvej, at Højen ikke skal være en af de primære indfaldsveje til en god del af de nye boliger på det tidligere idrætsområde i Holbæk Have. De mener, at den øgede trafik vil skabe store problemer på både Højen og flere omkringliggende villaveje.

Indsigelser fra husstande på flere veje

En række beboere er derfor gået sammen om en fælles indsigelse i fordebatten til arbejdet med en ny lokalplan og et kommuneplantillæg. Der var frist til at komme med kommentarer den 1. juli, og i september eller oktober ventes forslagene at være klar til politisk behandling, hvorefter de kan sendes i høring.

Den fælles indsigelse kommer fra 20 husstande på Godthåbsvej, der er samlet i Holbæk Boligforening af 1918, 20 andre husstande på Godthåbsvej, der er samlet i Grundejerforeningen af 2007, samt en enkelt husstand mere fra Godthåbsvej. Desuden er der otte husstande i Andelboligforeningen Kramshøj på Højen og 10 andre husstande på Højen.

Der er blandt andet også indgivet en indsigelse til kommunen fra den samme kreds som nævnt ovenfor. Den indeholder desuden underskrifter fra en række andre beboere fra især Vænget og Diget. Der er også etableret en lukket Face­book-gruppe med navnet »Trafikkaos på Højen, nej tak!« med over 100 medlemmer.

- Hundredvis af cykler om morgenen

Dagbladet Nordvestnyt har mødt tre repræsentanter for beboerne til en snak om deres bekymringer. Det er Jesper Michelsen og Johnny Gybel, der er henholdsvis formand og næstformand i Holbæk Boligforening af 1918, og Andreas Kjøller, Højen 18.

- Det er cirka 40 procent af trafikken til det nye boligområde - omkring 400 ud af 1000 nye boliger - som er tiltænkt at skulle have adgangsvej via Højen. Der er cirka 1200 biler i døgnet i dag, og det vil ifølge en analyse blive til cirka 3600 i år 2030, siger Andreas Kjøller.

Beboerne oplever allerede nu, at der er problemer med de trafikale forhold. Nogle beboerne på Højen har ikke parkeringsplads på grunden og må derfor parkere i vejsiden. Desuden er der blandt andet personale fra Holbæk Sygehus, som benytter vejen til parkering.

- Der kommer hundredvis af cykler om morgenen, når de skal i skole, fordi stien mellem Højen og Samsøvej forbinder den østlige og vestlige side af byen, siger Johnny Gybel.

Højen er for smal til, at der kan laves cykelsti, og en ensretning af Højen anser beboerne heller ikke for en mulig løsning.

Beboere peger på vejen Holbæk Have

Der er også en del gennemkørende trafik ad Vænget og Godthåbsvej. Hvis der tillades en tredobling af trafikken på Højen, risikerer man, at der opstår køer, især om morgenen og eftermiddagen. Det vil formentlig betyde, at trafikken også søger ned ad de andre villaveje som Diget, Hegnet og Bakken, frygter beboerne.

- Det vil være omkostningsneutralt at lave de planlagte trafikale forhold om. Det handler om vilje fra Holbæk Kommune, siger Jesper Michelsen.

Beboerne peger i stedet på, at vejen Holbæk Have i den sydlige del af det nye boligområde er velegnet til at være indfaldsvej til hele området.

I skitserne til udviklingen af arealet går der en grøn kile gennem området. Den skal med stier for de bløde trafikanter forbinde bymidten med Fælleden. For at undgå mere trafik ad Højen, foreslår beboerne, at man kan føre trafikken gennem en via­dukt fra den sydlige til den nordlige del af boligområdet. Derved undgår man at bryde den grønne kile.

Ønske om at bytte rundt på boliger

Ud over de trafikale forhold i det nordvestlige hjørne af det nye boligområde har beboerne også et forslag til en ændring af placeringen af boligerne.

Det er planlagt at opføre en række huse i to etager langs med Godthåbsvej. Samtidig er der planlagt huse i én etage mellem de eksisterende boligblokke i fire etager ved Borgmestergårdsvej og de nye i to etager. Beboerne foreslår, at der byttes om på de to planlagte områder.

De mener, det vil betyde, at der tages mere hensyn til den eksisterende lokalplan 3.14, som omtaler de bevaringsværdige huse på Godthåbsvej.

Desuden mener beboerne heller ikke, at det er gennemtænkt at bygge i op til fem etager lige over for Østre Kirkegård, der ligger nord for Højen.

Udvalgsformand deler bekymringer

Selv om der er fremlagt skitser til, hvordan det fremtidige boligområde i Holbæk Have i Holbæk kan komme til at se ud, så er der ikke truffet nogen beslutning endnu.

- Det er blankt stykke papir, selv om der godt nok er tegnet en skitse, siger John Harpøth (DF).

Han er formand for Holbæk Kommunes klima- og miljøudvalg, som er det udvalg, der i første omgang skal behandle det lokalplanforslag, som måske forelægges for udvalget i september eller oktober. Udvalget skal indstille til økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen, om forslaget skal sendes i otte ugers høring.

John Harpøth havde mulighed for at deltage i det ene af de to møder, som blev holdt i slutningen af juni. Det var ikke et egentligt borgermøde på grund af corona-situationen. I stedet var der inviteret til walk & talk ved Holbæk Have. Det måtte holdes i to omgange, hvor der var omkring 50 deltagere ved hvert møde.

- Det er klart, at man spidser da ører, når borgerne på mødet kunne fortælle om deres erfaringer. Jeg synes, da vi skal bruge deres viden og erfaringer, det er meningen med de her møder, at vi får noget viden, siger John Harpøth.

Det var ikke mindst de trafikale forhold på Højen og de omkringliggende ­villaveje, der var emnet på walk & talk-møderne.

Der blev blandt andet nævnt muligheden for at lade hele trafikken til det nye boligområde med cirka 1000 nye boliger gå via vejen Holbæk Have. Også muligheden for at åbne mod Samsøvej ved det gamle seminarium blev nævnt.

- Det må vi se på. Jeg deler da deres bekymring, for det var tydeligt at se en lind strøm af biler omkring Højen, siger John Harpøth.

Han taler for sig selv og på sit partis vegne, men han tror også, at de øvrige kolleger i kommunalbestyrelsen vil lytte til kommentarerne.

Udvikler vil tage hensyn

FB Gruppen, København, indgik i december 2019 en betinget købsaftale med Holbæk Kommune om overtagelse af det 177.250 kvadratmeter store område over fire omgange. Det har hidtil huset Holbæk Stadion, tennisklubben, Stadionhallen og andre idrætsfaciliteter.

Den samlede pris er aftalt til 135 millioner kroner. Planen er at udvikle arealet med omkring nye 1000 boliger over de kommende cirka 10 år.

Repræsentanter for FB Gruppen og dens rådgivere, arkitektfirmaet Holscher Nordberg og Via Trafik, var med på walk & talk i Holbæk.

- De trafikale forhold var klart et stort punkt. Lad os få fakta på bordet. Vi vil gerne tage en drøftelse og tage hensyn til hinanden, siger Hans-Bo Hyldig, der er administrerende direktør i FB Gruppen.

Han gør opmærksom på, at i Holbæk Kommunes oprindelige projekt, som FB bød på, var en større del af bebyggelsen placeret over mod Højen og kirkegården.

Det er nu fordelt lidt anderledes.

Hans-Bo Hyldig er dog enig i, at en tredobling af trafikken er meget, og derfor er FB Gruppen og Via Trafik parat til at se på, om der er noget, der kan gøres anderledes.

De cirka 1000 boliger bliver efter planen en blanding af ejerboliger og lejeboliger.

Efter den ventede otte ugers høring i efteråret ventes det, at en lokalplan kan vedtages af kommunalbestyrelsen i begyndelsen af det nye år.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk