4. august 2021
Der var noget bekymrede miner, da den første vogn, der skulle køre med studenter, blev tjekket af politiet, og det endte med en tur i synshallen. Men studenterne kom ud at køre.
gallery icon

Se billedserie

Der var noget bekymrede miner, da den første vogn, der skulle køre med studenter, blev tjekket af politiet, og det endte med en tur i synshallen. Men studenterne kom ud at køre.
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fejl ved fire af seks studentervogne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Fejl ved fire af seks studentervogne
Holbæk - 26. juni 2020 kl. 17:25
Af Kaj Ove Jensen

Før studenterne fredag drog af sted fra Stenhus Gymnasium i Holbæk på køreturen i diverse lastvogne foretog politiet inspektion af seks af køretøjerne.

arrow Læs også: Studentervognschauffør havde ikke noget kørekort

Det førte til bødesager i fire af tilfældene. Samtidig blev nogle af køreturen forsinket, men alle kom af sted.

Den første sag handlede om antallet af siddepladser, hvor politiet fandt frem til, at der ikke kan tillades så mange, som Applus Bilsyn havde godkendt.

Fra 30 til 23 pladser

Køretøjet var godkendt til 30 pladser, men det endte med 23 pladser, forklarer Johnny Klindt Jacobsen, som er politiassistent ved Tungvognscenter Øst, der stod for fredagens kontrol.

- Én siddeplads kræver 45 centimeter. Og når man målte op, var der plads til syv på midterbænken og otte på klapsæderne i hver side, fortæller Johnny Klindt Jacobsen.

Avisen talte på parkeringspladsen ved Stenhushallen med Jens Hansen, der driver TT Studenterkørsel i Mårsø, og det handlede om hans køretøj.

- Det er fint nok, at de kommer og tjekker os, ret skal være ret. Politiet måler på en anden måde, men jeg vil ikke klandre hverken politiet eller bilsynet for noget, siger Jens Hansen.

Hans køretøjer til studenterkørsel er før blevet tjekket af politiet, uden at det har ført til anmærkninger.

- Jeg har kørt i 12 sæsoner uden en blå negl, siger Jens Hansen.

Efter at politiet var nået frem til det omtalte resultat med den første vogn, valgte han straks at sende de to andre vogne, der også kørte fra Stenhus fredag, til et nyt syn. Det var hurtigt klaret, så den første klasse blev kun et kvarters tid forsinket i forhold til den planmæssige afgang klokken 10.45. De to andre vogne var klar til den planlagte afgang klokken 12.15.

Nåede til forståelse med synshallen

Også et køretøj fra en anden vognmand måtte en tur omkring synshallen, fordi det efter politiets opfattelse var godkendt til at medbringe for mange passagerer. Her gik tallet ned fra 30 til 27.

- Vi nåede til en forståelse med synshallen om, hvordan antallet af passagerer skal opgøres, fortæller Johnny Klindt Jacobsen.

I det tilfælde havde føreren af køretøjet også glemt at anvende diagramarket, der fortæller om køre- og hviletiderne. Det skal anvendes straks, når køretøjet kører hjemmefra. Det koster en bøde på 3000 kroner til chaufføren og 6000 kroner to vognmanden.

Rektor undrer sig

De to tilfælde med passagertallet undrer rektor på Stenhus Gymnasium, Per Farbøl.

- Når køretøjet er godkendt til et vist antal passagerer, undrer det mig, at det ender med, at det alligevel skal til et nyt syn. Men jeg sagde til eleverne, at jeg garanterede, at de nok skulle komme ud at køre, og de var så tålmodige og søde, at de bare satte sig ned og ventede. Det er vigtigt, at sikkerheden er i orden, men det her er, synes jeg, bare noget rent formelt, siger Per Farbøl.

Ribber måtte fjernes

Politiet kontrollerede seks køretøjer ved Stenhus fredag. Ud over de to tilfælde med passagertallet var der også to andre sager, der endte med bøder.

I den ene sag blev der givet et kørselsforbud, indtil der var foretaget en ændring af ladet. Det handlede om manglende flugtmulighed, hvor passagererne skal kunne forlade køretøjet ved egen hjælp.

- Der var kun en frihøjde på 24 centimeter, så man måtte have fat i en vinkelsliber for at fjerne nogle ribber i begge sider på den pensionerede kreaturvogn. Passagerne kunne heller ikke bruge bagtrappen i nødstilfælde, fordi det var et tohåndsbetjent greb, der skulle betjenes udefra, forklarer Johnny Klindt Jacobsen.

Han betegner den sag som dagens mest graverende fejl.

Det fjerde tilfælde drejede sig om en vogn med manglende ildslukker og førstehjælpskasse.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk