20. november 2019
Alt er klar til, at broelementerne kan monteres i morgen, onsdag, men der går en måned, før broen over Valdemar Sejrsvej er klar til at genåbne. Billedet er fra Tåstrup Møllevej, med Valdemar Sejrsvej i baggrunden. Foto: Kaj Ove Jensen
Alt er klar til, at broelementerne kan monteres i morgen, onsdag, men der går en måned, før broen over Valdemar Sejrsvej er klar til at genåbne. Billedet er fra Tåstrup Møllevej, med Valdemar Sejrsvej i baggrunden. Foto: Kaj Ove Jensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Broarbejde i morgentimer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Broarbejde i morgentimer
Holbæk - 09. juli 2019 kl. 14:53
Af Kaj Ove Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I de tidligere morgentimer i morgen, onsdag, vil det store element blive monteret på gang- og cykelbroen over Valdemar Sejrsvej i Holbæk. Der går dog en måned, før broen er klar til, at fodgængere og cyklister atter kan komme fra Tåstrup Møllevej til Tåstrup Byvej, eller omvendt.

arrow Læs også: Vej spærret af arbejde med bro

Det var oprindelig ventet, at den renoverede bro kunne være taget i brug i dag, tirsdag, efter at den blev fjernet midt i april.

Nu genåbner broen i stedet den 9. august, og dermed kan den benyttes af skoleeleverne til det nye skoleår.

Holbæk Kommunes projektleder på opgaven, Lars Brandt Christensen, oplyser, at forsinkelsen skyldes uventede forhold ved søjlerne. De bliver stående, mens det fra begyndelsen har været bestemt, at broelementerne skulle være helt nye.

Det krævede en totalrenovering af søjlerne, da det viste sig, at de var overfladebehandlet med diffusionslukket membran, som ikke tillader betonen at ånde.

Derfor kan fugten ikke slippe ud igen, hvis den trænger ned i søjlen. Det viste sig netop at være tilfældet nogle steder, hvor der var opstået revner på de steder, hvor brodækket havde ligget.

Derfor blev den eksisterendne membran renset af søjlerne og erstattet med en cementbaseret svumme, som tillader betonen at ånde.

Desuden blev det konstateret, at armeringsjernet i søjlerne var rustet flere steder end ventet, så det måtte også udbedres.

Monteringen af de fem brodæk i forskellige størrelser bliver efter planen afsluttet i morgen. Når der alligevel går en måned, før broen er klar, skyldes det, at elementerne skal overfladebehandles, og desuden skal der etableres rækværk, forklarer Lars Brandt Christensen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk