19. september 2019
Det første mål blev nået - 13 kilometers baneløb fra togstationen i Tølløse til Holbæk Station blev klaret af 12 socialdemokrater og DSU?ere på lidt over en time. Næste mål for liste A?s hold med folketingskandidaterne Kaare Dybvad og Anne Madsen i spidsen er at sikre Tølløsebanens overlevelse og fremtidssikre ved at udvide, så toget fortsætter til Holbæk.
gallery icon

Se billedserie

Det første mål blev nået - 13 kilometers baneløb fra togstationen i Tølløse til Holbæk Station blev klaret af 12 socialdemokrater og DSU?ere på lidt over en time. Næste mål for liste A?s hold med folketingskandidaterne Kaare Dybvad og Anne Madsen i spidsen er at sikre Tølløsebanens overlevelse og fremtidssikre ved at udvide, så toget fortsætter til Holbæk.
Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 13 kilometers baneløb med fokus på fremtidens togbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

13 kilometers baneløb med fokus på fremtidens togbane
Holbæk - 24. marts 2019 kl. 18:25
Af Margit Pedersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Et A-hold på 12 brugte en times tid på et 13 kilometers baneløb mellem Tølløse og Holbæk. Målet var at sætte fokus på fremtiden for Tølløsebanen - og på liste A's folketingskandidater Kaare Dybvad, Holbæk-kredsen og nuværende folketingsmedlem, og Anne Madsen, Ringsted-Sorø kredsen.

- Vi vil fysisk vise, hvordan det kan ende, hvis Tølløsebanen nedlægges, og forbindelsen til Tølløse og Slagelse ryger. Vi vil bevare banen, fremtidssikre og udvide, så toget kører til Holbæk, hvor der er tog til Kalundborg og Odsherred, forklarer Anne Madsen.

Lokaltog kunne også vælge at udvide med tog fra Slagelse over Holbæk til Nykøbing. Men hver gang, der mangler penge, er de små baner i farezonen, tilføjer hun.

- Hvis Tølløsebanen nedlægges, vil det ramme unge, der bor i de mindre byer og går på gymnasiet eller erhvervsuddannelserne i Roskilde og Slagelse. Det bør heller ikke være sådan, at familier, der bor i mindre byer, skal have to biler for at passe deres job, understreger Kaare Dybvad.

En togforbindelse er med til at afgøre, om folk bliver boende eller bosætter sig. Beboere, virksomheder og byerne mellem Tølløse og Slagelse er afhæng af banen, mener han

Det er også skidt for miljøet at skifte tog ud med to biler, fastslår Anne Madsen.

Kaare Dybvad peger på, at det er heldigt, Tølløsebane ikke blev nedlagt som foreslået for et par år siden. Efter påske bruger intercitytog fra Jylland i syv uger Tølløsebanen for at komme til og fra Korsør, mens der er sporarbejde mellem Ringsted og Korsør. Passagerne kommer på en lille omvej, men undgår at skulle skifte til togbus.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk