20. juni 2018
Fra venstre ses Christoffer Buster Reinhardt (K), medlem af regionens Trafikudvalg, sammen med borgmester Morten Slotved (K).Foto: Privat
gallery icon

Se billedserie

Fra venstre ses Christoffer Buster Reinhardt (K), medlem af regionens Trafikudvalg, sammen med borgmester Morten Slotved (K).Foto: Privat
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Politikere i fælles front for 150S

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere i fælles front for 150S
Hørsholm - 23. februar 2018 kl. 15:57
Af Anna Törnqvist Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Region Hovedstadens spareplaner, der indeholder en reducering af buslinje 150S, har vakt store protester blandt Hørsholm politikere.

arrow Læs også: Bus 150S i fare: Det er en katastrofe

Regionens Forretningsudvalg skal i marts tage stilling til spareforslagene, og i tre af de fire forslag, som udvalget skal træffe beslutning om, svinges sparekniven over buslinje 150S.

Linjen kører i dag mellem Kokkedal Station og Nørreport, men bussen skal i fremtiden kun køre mellem Gl. Holte og Nørreport, og dermed aldrig nå fra Helsingørmotorvejen til Hørsholm.

Fredag morgen var politikere fra Venstre og Hørsholm på barrikaderne på Kokkedal Station for at kæmpe for at beholde buslinjen i Hørsholm.

- Linje 150S er bussen til byen, og den er hver dag stuvende fuld med pendlere og studerende. Det er bussen, som får folk på arbejde. Det er ikke rimeligt, at Hørsholm igen må stå for. Besparelserne på den regionale busdrift er en konsekvens af regionens investering i en ny letbane. Derfor må besparelserne nødvendigvis ligge der, hvor man får glæde af letbanen, siger Hørsholms borgmester Morten Slotved (K).

Han bakkes op af Christoffer Buster Reinhardt (K), der er medlem af Trafikudvalget i Region Hovedstaden.

- I den konservative regionsrådsgruppe er vi af den overbevisning, at det er busruter langs den kommende letbane og Metrocityring, som må holde for først. Vi kan nemlig hverken forklare eller forsvare, at det er borgere andre steder i regionen, som skal betale for store trafikinvesteringer på Vestegnen og i København. Det finder vi ikke fair. Derfor skal 150S og andre nordsjællandske buslinjer bevares, siger han.

Også Venstres Anne Ehrenreich, der både er medlem af regionsrådet og kommunalbestyrelsen, har tidligere udtrykt stor utilfredshed med spareplanerne.

Derfor har hun også taget initiativ til, at buslinje 150S på mandag skal drøftes på kommunalbestyrelsesmødet.

- 150S er en så vigtig buslinje for Hørsholm og en række andre kommuner, og der er rigtig mange mennesker, som er interesserede i det her. Derfor mener vi, det er vigtigt, at vi også i kommunalbestyrelsen godkender, at kommunen henvender sig til regionen. Fra Venstres side er det meget vigtigt at sende et signal om, at vi tager gode transportforbindelser alvorligt. Jeg arbejder på alle fronter for at undgå denne her besparelser, og jeg foreslår som det første, at hvis man er nødt til at spare, så skal det ske de steder, hvor man har andre transportmuligheder. Vi skal koncentrere os om at få yderområderne ind til København, og derfor kunne 150S i stedet have endestation ved en af de nye metrostationer, hvis det er nødvendigt at spare på buslinjen, har Anne Ehrenreich tidligere sagt til Frederiksborg Amts Avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk