28. juli 2021
BRT bussen er en slags letbane, der for Hørsholms, Fredensborg og Rudersdal kommuners vedkommende kan lægges på den rute, bus 150s betjener i dag. Illustration: Aalborg Kommune
BRT bussen er en slags letbane, der for Hørsholms, Fredensborg og Rudersdal kommuners vedkommende kan lægges på den rute, bus 150s betjener i dag. Illustration: Aalborg Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hurtigbusser har ingen nem gang på jorden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hurtigbusser har ingen nem gang på jorden

OPDATERET: Enig kommunalbestyrelse vil gerne med i forsøg, selv om Venstre tror det bliver svært

Opdateret 18. januar 2021 kl. 16:35
Hørsholm - 18. januar 2021 kl. 15:30
Af Fred Jacobsen

"Venstre stemmer ja og deler dit ønske om, at din minister kan finde en nem løsning," lød det en smule drilsk fra Venstres Anne Ehrenreich på det sidste kommunalbestyrelseasmøde i 2020, da en hurtigbusser - de såkaldte BRT-busser - var på dagsordenen.

arrow Læs også: DEBAT: Forbedring af aftendriften på 150S

Venstrekvinden sagde, at hendes parti støtter alle initiativer, som kan sikre bedre kollektiv transport til Hørsholm.

"Vi vurderer dog samtidig, at dette tiltag ikke har nogen nem gang på jorden. Vi må lukke Usserød Kongevej, og regionen (Region Hovedstaden, red.) ser ikke muligheden for at lukke en vejbane på Helsingørmotorvejen," lød det fra Anne Ehrenreich, der understregede, at det udelukkende var en interessetilkendegivelse fra kommunalbestyrelsen til et forsøgsprojekt, som hun, Venstre og resten af kommunalbestyrelsen skulle stemme ja til. Som hun og Venstre støtter.

På med ja-hatten

Både den konservative formand for Miljø- og planlægningsudvalget, Jan Klit, og socialdemokraten Svend Erik Christiansen ville gerne have Hørsholm med i forsøget.

"Nu blev det ikke til noget med selvkørende busser. Jeg synes, vi skal tage ja-hatten på. Selv om der sandsynligvis kommer bump på vejen," sagde Jan Klit.

De store sko på

Og direkte henvendt til Anne Ehrenreich mente Svend Erik Christiansen, at hun nu skulle "tage de store sko på" og undlade at "se alt negativt."

Hvilket så udløste kommentaren, denne artiklen indledes med.

En slags letbane

Baggrunden er, at transport- og erhvervsministeren har sat en forsøgsordning i gang med BRT-busser (Bus Rapid Transit, red.). Det er en slags slags letbane i busform, der primært kører i egen bane og prioriteres i forhold til anden trafik.

Idéen er, at BRT-busserne skal køre på en strækning, der stort set svarer til den linje 150S kører i dag.

Lokker væk fra bilerne

Ud over at BRT-busserne er grønne og bidrager til reduktion af CO2, er de også hurtige: Beregninger, som trafikselskabet Movia og Hørsholm Kommune har fået lavet, viser, at der kan skæres 16 procent af køretiden mellem Hørsholm og København.

Busserne vil ifølge samme beregninger tiltrække 22 til 27 procent flere passagerer og dermed lokke flere mennesker fra biler over i en mere klimavenlig kollektiv transport.

En samlet kommunalbestyrelse endte med at bakke op om, at Hørsholm tilkendegiver sin interesse i at være med i et forsøg med hurtigbusser.

Her fejlciterede vi

Artiklen er opdateret, efter at Anne Ehrenreich har gjort os opmærksom på, at hun er blevet fejlciteret. Det er korrekt, og det beklager vi.

I den første artikel lød overskriften "Hurtigbusser uden gang på jorden".

Det er ikke retvisende, idet Anne Ehrenreich rettelig sagde, at tiltaget ikke har nogen nem gang på jorden, men at hun og Venstre støtter alle initiativer, som kan sikre bedre kollektiv transport til Hørsholm.

Vi har derfor valgt at bringe hele artiklen igen med rettelser af de fejl, Anne Ehrenreich så rigtigt peger på.

Mange hilsner
Fred Jacobsen, lokalredaktør på Ugebladet Hørsholm

arrow DEBAT: Hørsholm skal fortsat være en by for alle
14. maj 2021 kl. 15:30 Opdateret: kl. 14:00
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?