22. november 2019
En ny refleksionssti, der starter ved Rungsted Gymnasium, havde danmarkspremiere torsdag. Stien skal hjælpe gymnasiets elever med at bearbejde en travl hverdag, så de ikke bliver stressede. Foto: Sophus Zarrs Soelberg
gallery icon

Se billedserie

En ny refleksionssti, der starter ved Rungsted Gymnasium, havde danmarkspremiere torsdag. Stien skal hjælpe gymnasiets elever med at bearbejde en travl hverdag, så de ikke bliver stressede. Foto: Sophus Zarrs Soelberg
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gåture i naturen skal afhjælpe gymnasieelevers stress

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gåture i naturen skal afhjælpe gymnasieelevers stress
Hørsholm - 07. november 2019 kl. 14:08
Af Sophus Zarrs Soelberg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Vi vil give jer et pusterum, lød det fra rektor Ruth Kirkegaard, da Rungsted Gymnasium indviede sin nye refleksionssti torsdag.

Med stien er der tale om et helt nyt tiltag, der skal hjælpe eleverne med at føle sig mindre stressede, ligesom den skal give mulighed for at snakke om noget helt andet, end det som elevernes hverdag allerede er fyldt med.

Med til stien hører en række spørgsmål, som man kan tage med ud i form af laminerede kort.

Med kortene i hånden opfordres eleverne til at reflektere over, hvordan de er sammen, hvordan man fører en god samtale, eller hvordan man finder ro i en travl hverdag.

- Som det ser ud i dag, er der alt for mange børn og unge, der mistrives, og det ved vi, at vi kan gøre noget ved. Noget af det, som har stor betydning for vores mentale sundhed og trivsel, er vores fællesskaber, altså når vi føler, at vi har nogen, vi kan tale med, når livet er svært. Det at kunne gøre noget aktivt sammen og at gøre noget meningsfuldt er afgørende for mental sundhed og trivsel, og den her sti er et forsøg på at få fokus på de områder. Det er det første skridt mod bedre trivsel, fortæller Vibeke koushede, som er professor i mental sundhedsfremme ved Statens Institut for Folkesundhed.

Hun er tilknyttet partnerskabet »ABC for mental sundhed«, som er støttet af Nordea-fonden, der sammen med projektet »Walk to Explore«, som drives af Jakob Aagaard, har været med til at udvikle gymnasiets nye interaktive sti.

Blandt de elever, der indvier stien torsdag, er også Melisa Køse og Chiara Mohn, som begge går i 2.b. De går med et plastikkort, mens de prøver at tale om noget andet, end de er vant til.

Umiddelbart virker det, fortæller de to piger.

- Vi taler om, hvordan man lytter godt. Det er vigtigt, når man har en samtale, fortæller Melisa Køse, mens hun holder det laminerede kort.

Chiara Mohn tilføjer, at det er en lidt usædvanlig samtale, mens hun smiler. Pigerne kan godt mærke, at de kommer til at tale om noget andet, end de ellers ville gøre.

- Man kommer jo til at tænke sig om en ekstra gang, når man taler om de her ting, fortæller Chiara Mohn, inden hun fortsætter:

- Det kan godt blive for meget med mange mennesker på skolen, hvor der hele tiden sker noget, og så er det godt, at man kan få det lidt på afstand, siger hun.

- Jeg tror også, at man kan tale med nogle andre, end man plejer, når vi har stien, tilføjer Melisa Køse.

De to går videre sammen med kursen sat mod vandet, mens der både foran og bag dem går elever på række.

De bruger de laminerede plastikkort, reflekterer, og med lidt held får de også et pusterum fra den travle gymnasiehverdag.

Læs mere i Frederiksborg Amts Avis fredag.

grafik køb billede