27. september 2021
Køen til vaccinationscenteret strakte sig fra Østergade 8 og langt op ad Søndre Jernbanevej onsdag på grund af en fejl. Fejlen er nu rettet, fortæller regionen. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Køen til vaccinationscenteret strakte sig fra Østergade 8 og langt op ad Søndre Jernbanevej onsdag på grund af en fejl. Fejlen er nu rettet, fortæller regionen. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vaccinationscenter klarede presset på ekstra travl dag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Vaccinationscenter klarede presset på ekstra travl dag

Onsdag var der to timers kø til Hillerød COVID-19 vaccinationscenter, og det satte medarbejderne på prøve. I fem timer var alle 36 vaccinationsrum i brug. Lederen tager vigtige erfaringer med sig.

Hillerød - 26. marts 2021 kl. 06:10
Af Per Skovkjær Sand og Janne Mulvad

Onsdag var en meget anderledes dag på Hillerød COVID-19 vaccinationscenter i forhold til de foregående dage, fordi der var sket en fejl i regionens bookingsystem, så alt for mange havde booket tid på samme tid. Det gav en 600 meter lang kø, og folk ventede i to timer uden døre.

arrow Læs også: Vaccinationscentre forøger tempoet

Midt i det hele stod Ditte Falk Barkved, der er centerleder for Hillerød vaccinationscenter.

- Selvfølgelig var der nogle borgere, der var frustrerede, og det beklager jeg dybt, at de var, og det var vi som medarbejdere også, siger Ditte Falk Barkved.

Samtidig fortæller hun, at mange borgere roste personalet, som skulle klare den ekstraordinære situation.

- Borgerne havde syntes, at det var koldt at stå derude, og det blæste, men de var glade, fordi de fik vaccinen og havde egentlig forståelse for, at det var et bookningsproblem, siger Ditte Falk Barkved.

Dobbelt så mange booket

Helene Bliddal Døssing, der er konstitueret vicedirektør i Region Hovedstadens akutberedskab med ansvar for vaccinecentrene, fortæller, at der ved en fejl blev booket dobbelt så mange tider, som der var plads til i perioden cirka klokken 9-16.

- Desuden har vi udvidet åbningstiderne, og det var der ikke taget højde for i bookingkalenderen, så tiderne blev bunket op i dette tidsrum. Vi havde et antal borgere, som vi normalt vil have dobbelt så lang tid til at vaccinere, siger Helene Bliddal Døssing.

Årsagen var en fejl i bookingsystemet, som bookede på en måde, det ikke kan lade sig gøre at efterleve i den virkelige verden.

- Nu har vi lavet et system, så det ikke er muligt at booke mere, end der er kapacitet til, siger Helene Bliddal Døssing.

Hun beklager fejlen meget.
- Vi har været i gang med at vaccinere i flere måneder, og det er heldigvis første gang, at vi har været i sådan en situation, og det beklager vi virkelig meget, siger Helene Bliddal Døssing.

Overraskende mange folk

Inde i vaccinationscenteret gik det i løbet af formiddagen op for centerleder Ditte Falk Barkved, at det ikke var en normal dag.

- På grund af AstraZeneca-pausen (vaccinen er på pause, imens det undersøges, om den er sikker, red.) har vi ikke haft så mange, der skulle vaccineres, og så pludselig var der flere bookinger, og det kom bag på os, fortæller hun.

Hillerød COVID-19 vaccinationscenter har åbent fra 7 til 21.30 og centerlederen havde håbet, at borgerne ville være spredt i det tidsrum, men det viste sig, at bookingen var meget koncentreret fra cirka klokken 9-16 på grund af systemfejlen i regionens system.

- Det begynder at gå op for os ved 10-tiden, da køen langsomt starter, og omkring klokken 11 tager den til, og der finder vi ud af, at med den her Pfizer-vaccine - som er lidt omstændig i forhold til måden den skal blandes på og opbevares korrekt på, så vi sikrer, at vi overholder Sundhedsstyrelsens retningslinjer i forhold til vaccine - så kunne vi ikke følge med, fordi der kom så mange borgere, og så indkaldte vi mere personale. De kom efter tre kvarter, og vi forlængede dagvagten, siger Ditte Falk Barkved.

Hun indkaldte seks-otte ekstra medarbejdere, og det var dem, der skulle starte aftenvagten. Derudover bad hun dem, der var mødt i dagvagt om at blive lidt længere.

- Vi var oppe på maksimal kapacitet i forhold til at vaccinere i fem timer, siger Ditte Falk Barkved.

Klokken halv to var alle 36 vaccinationsrum i brug. Da var der to timers ventetid, oplyser Ditte Falk Barkved, som noterede i løbet af dagen. Klokken 15.30 havde personalet i vaccinationscenteret nedbragt køen til 50 minutter, og 16.55 var køen 16 minutter. Klokken 17 var der ikke længere kø ude på gaden, og klokken 17.20 sad der syv borgere i kø uden for et vaccinationsrum.

- Kloken 17.20 har vi ingen kø i Hillerød vaccinationcenter, siger Ditte Falk Barkved.

Undervejs i løbet af den travle dag havde lederen af vaccinationscenteret stort fokus på, at standarden blev holdt højt.

- Vi er ærekære omkring de ting, vi laver, så vi går ikke på kompromis med fagligheden og Sundhedsstyrelsens procedurer, uanset om vi er presset på tid, og der er kø, eller ej, for det vil vi ikke udsætte borgerne for, siger Ditte Falk Barkved.

Region vil aflaste center

Vaccinationscenteret i Hillerød var som udgangspunkt dimensioneret til at kunne vaccinere 5500 borgere om dagen. Onsdag blev der vaccineret 2350 borgere. For at klare presset med flere vaccinationer, når der kommer flere vacciner, har Region Hovedstaden besluttet at aflaste vaccinationscenteret i Hillerød og lave to-tre mindre vaccine-steder i Nordsjælland. De åbner i løbet af april.

Samtidig vil der også komme flere, som skal vaccineres i Hillerød, og derfor tager centerlederen vigtige erfaringer med sig fra den meget travle onsdag.

- Vi har lært at kommunikation er vigtig, når vi arbejder så tæt sammen og skal løse uforudsete situationer. Vi har lært hvor vigtigt det er at vi taler sammen, og hvor vigtigt, det er med et godt samarbejde på tværs af faglighed og roller i vaccinationscenteret, siger Ditte Falk Barkved.

Et eksempel er kommunikationen mellem vaccinationsmedarbejderne og de såkaldte flowmastere, som hjælper, når der opstår problemer. De hjælper, hvis en computer ikke virker, eller hvis man bliver i tvivl, om man har fået registreret en borger korrekt.

- Vi lærer, hvor vi skal skærpe vores opmærksomhed i det daglige, og at de ting, vi gør, de fungerer faktisk. Det er vigtigt for mig at sige, at vi ikke går på kompromis med fagligheden, siger Ditte Falk Barkved.

arrow På jagt efter corona i spildevandet
18. juni 2021 kl. 07:02 Opdateret: kl. 17:21
arrow Borgere glæder sig til at smide mundbindet
11. juni 2021 kl. 05:11 Opdateret: kl. 16:15
arrow To-tre nye vaccinationscentre på vej i Nordsjælland
25. marts 2021 kl. 14:28 Opdateret: kl. 14:36
Stemmer du til kommunalvalget i år?