28. oktober 2020
Krydset Carlsbergvej og Københavnsvej er et af dem, hvor trafikale problemer måske kan afhjælpes med  noget så simpelt som en ekstra svingbane.  Foto Lars Skov
Krydset Carlsbergvej og Københavnsvej er et af dem, hvor trafikale problemer måske kan afhjælpes med noget så simpelt som en ekstra svingbane. Foto Lars Skov
Foto: Lars Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ser på ombygning af fire vejkryds

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ser på ombygning af fire vejkryds
Hillerød - 28. september 2020 kl. 10:27
Af Joachim Christensen

Som en del af arbejdet med at forbedre fremkommeligheden i Hillerød Kommune er trængslen på vejene blevet kortlagt.

Forvaltningen og det rådgivende ingeniørfirma Cowi har udpeget fire lokaliteter, hvor trafikken kan glide bedre, hvis der sker ombygninger.

I alle krydsene skal der ske relativt store ombygninger, og de foreløbige overslag viser priser mellem 500.000 og 2.5 millioner kr. uden eventuelle ekspropriationsomkostninger.

Det drejer sig om krydsene ved Tikanten, Carlsbergvej/Københavnsvej, Carlsbergvej/Hammersholtvej og Overdrevsvejen/Roskildevej. Sidstnævnte er dog et statsvejkryds og dermed Vejdirektoratets ansvar.

Tikanten
Ved Tikanten påpeger Cowi, at der særligt på Skansevej er lange køer og forsinkelser om eftermiddagen. De foreslår at løse problemet med en udvidelse af Skansevej, så den bliver to-sporet frem mod krydset med en højre- og venstresvingbane.

Det vil kræve en ekspropriation af ca. 100 kvadratmeter jord fra de nærmeste ejendomme.

Cowi skønner, at det vil 815.000 kroner.

Carlsbergvej/Københavnsvej
Ad Carlsbergvej er trafikken stor, og med de mængder byggeri, der er og kommer, så bliver der nok kun flere biler. Det giver allerede nu problemer i krydset ved Københavnsvej og Tamborgsvej.

Også her kan en udvidelse af vejbanen, så Carlsbergvej ombygges til at have et spor for ligeudkørende og venstresvingende og et spor kun til højresvingende, afhjælpe bilkøerne ifølge Cowi's analyse.

En ekspropriation vil være nødvendig, og de samlede omkostninger for anlægsarbejde og signaljusteringer i krydset anslås til cirka 1,8 millioner kroner.

Carlsbergvej/Hammersholtvej
I den anden ende af Carlsbergvej har Cowi flere forslag til, hvordan forholdene for lette trafikanter kan forbedres.

Asfaltramper eller sænkede kantsten i hjørnerne vil give mere sikker færdsel for cyklister, og en lang række små ændringer vil bidrage til at gøre afviklingen af cykeltrafik mere logisk.

I første omgang bør man dog justere signalanlægget, så cyklister, der skal svinge til venstre ind på Carlsbergvej får bedre mulighed for det.

Samlet vil de mange små forslag, der også indeholder etablering af flisebelagt fortov på Hammersholtvej nord for krydset, koste cirka 2,1 millioner kroner.

Roskildevej/Overdrevsvejen
På Roskildevej kan der være trængsel helt fra rundkørsel ved Milnersvej og ned mod krydset med Overdrevsvejen, hvor bilisternes venter på at få lov til at dreje til højre.

Cowi har set på tre forslag, der kan få flere biler hurtigere gennem krydset.

Det billigste koster knap en halv million og går ud på blot at ændre på de optegnede pile, så der kommer en separat højresvingbane.

For 1,3 millioner kroner kan man udvide til tre spor og få separate baner til alle retninger.

Det dyreste og mest omfattende forslag er en såkaldt shunt, der helt leder højresvingende udenom krydset.

Det vil give langt mere flow i trafikken, men den 2,6 millioner dyre løsning kan også have uhensigtsmæssige konsekvenser for cyklister, der kommer ad Roskildevej eller Overdrevsvejen og skal krydse shunten.

Fra politisk side vil man senere se på de fire trængte vejkryds og de mulige løsningsforslag.

Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?