3. august 2021
Balancen mellem lærernes tid til undervisning og tid til forberedelse er i fokus,  når der forhandles mellem Hillerød Kommune og Hillerød Lærerkreds. Foto: Allan Nørregaard
Balancen mellem lærernes tid til undervisning og tid til forberedelse er i fokus, når der forhandles mellem Hillerød Kommune og Hillerød Lærerkreds. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se hvor meget mindre lærerne skal undervise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Se hvor meget mindre lærerne skal undervise

Hillerød ligger i den pæne ende, når man ser på de lokale aftaler for lærernes undervisningstid, lyder det fra lærerformand.

Hillerød - 23. februar 2021 kl. 06:05
Af Janne Mulvad

Det er god reklame for Hillerød som arbejdsplads for folkeskolelærere.

Men det kunne også være endnu bedre reklame.

Sådan siger Zacharias Jensen, formand for Hillerød Lærerkreds om en ny aftale om folkeskolelærernes arbejdstid, der netop er indgået mellem Hillerød Kommune og Hillerød Lærerkreds.

Aftalen erstatter den tidligere aftale fra 2019. Og det handler om, hvor meget af arbejdstiden, der skal bruges på at stå ude i klasselokalerne foran eleverne - og hvor meget tid, der er til alle de andre arbejdsopgaver, især forberedelse og udvikling af undervisningen.

- Den gamle aftale var udemærket, men nu har vi lavet noget, jeg synes, vi kan være mere tilfredse med. Der er klart kommet nogle forbedringer, siger Zacharias Jensen.

- Når man ser på vores lokale aftale og sammenligner med aftaler fra andre kommuner, synes jeg, at aftalens vilkår for lærerne i Hillerød ligger i den pæne ende. Det er god reklame for Hillerød kommune og giver skolerne bedre muligheder for at fatsholde deres lærere, siger han.

Et nyt ned

Aftalen fra 2019 fastlagde, at en klasselærer maksimalt måtte undvise 780 timer om året. Den nye aftale giver den maksimale undervisningstid et lille nyk nedad til 765 timer året. Den almindelige lærer må nu maksimalt undervise 800 timer.

Ifølge Zacharias Jensen svarer de 810 timer til 27 lektioner om ugen, og nu, hvor det kommer ned på 800 timer, er det stadig 27 lektioner om ugen, men ikke hele året.

- Vi synes 27 lektioner er for meget, og vi ville gerne have haft undervisningstiden endnu længere ned. Opgaven med inklusion er ikke blevet mindre udfordrende, så vi havde håbet på, at det maksimale undervisningstimetal for en klasselærer kunne bliver 750 timer, som svarer til 25 lektioner, siger han, som dog fastholder, at han glæder sig over aftalen, som er indgået i god dialog med Hillerød Kommune.

- I Hillerød har vi ikke altid været enige, men vi har et ganske udemærket samarbejde, også omkring den her aftale, siger han.

Den lokale aftale kommer i kølvandet på en central aftale som blev indgået af Kommunernes Landsforening og Lærernes Centralorganisation i august 2020. Aftalen åbner mulighed for, at den enkelte kommune og den lokale kreds af Danmarks Lærerforening kan indgå en lokal aftale, som supplerer eller erstatter den centrale arbejdstidsaftale.

Og det er det, der nu er sket i Hillerød, og lærerformanden fremhæver aftalen som en god aftale.

- Jeg mener, at med denne aftale vil man kunne forbedre arbejdsmiljøet, og få en større mulighed for rekruttering af lærere. Det vil være til gavn for en professionel undervisning af eleverne, som i dag i for mange tilfælde undervises af ikke-uddannede lærere, siger han.

Samarbejdsaftalen gælder fra den 1. marts 2021, fordi den danner rammen om planlægningen af det næste skoleår på den enkelte skole, skriver Hillerød Kommune i en pressemeddelelse.

- Både Hillerød Lærerkreds og Hillerød Kommune har igennem mange år bidraget aktivt til at have et godt og tæt samarbejde, og det er vigtigt når vi vil fastholde og rekruttere dygtige lærere. Vi ønsker, at den lokale folkeskole skal være det naturlige førstevalg for flest mulige af forældrene, og mange forhold spiller en rolle i denne sammenhæng. Ikke mindst professionelle lærere, som ved, at der er styr på deres arbejdsforhold og derfor kan koncentrere sig om opgaven med at danne stærke børnefællesskaber, hvor børnene trives og udvikler sig, siger borgmester Kirsten Jensen i pressemeddelelse.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?