27. september 2021
Nordisk Perlite vil gerne det gode naboskab, lyder det fra virksomhedens administrerende direktør Jannick Knudsen (th.) og miljøchef Cees Vader. De oplever dog en del af naboklagerne som en hetz. Foto: Kenn Thomsen
Nordisk Perlite vil gerne det gode naboskab, lyder det fra virksomhedens administrerende direktør Jannick Knudsen (th.) og miljøchef Cees Vader. De oplever dog en del af naboklagerne som en hetz. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nordisk Perlite: Vi vil det gode naboskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Nordisk Perlite: Vi vil det gode naboskab
Hillerød - 07. september 2020 kl. 10:02
Af Anna Törnqvist Jensen

Naboklager over støj og støv fra Nordisk Perlite i Hammersholt er ikke nyt for virksomheden. Men Nordisk Perlite har fået et nyt ansigt i topledelsen, idet Jannick Knudsen, søn af tidligere direktør Niels Knudsen, i marts blev ny administrerende direktør. Og han understreger, at Nordisk Perlite gerne vil have en god dialog med naboerne til virksomheden.

arrow Læs også: Udskældt fabrik får ja til at udvide

- Vi vil selvfølgelig det gode naboskab, og vi har lavet en masse forbedringer, som vi mener, kan fjerne nogle af de potentielle gener, der kan være, siger Jannick Knudsen.

Efter et påbud fra Hillerød Kommune til virksomheden, der nu er pålagt at forhindre støvflugt, har Nordisk Perlite blandt andet sat to vandkanoner op, der skal slå støvet til jorden.

- Derudover har vi skiftet rør til nogle, der holder længere og kræver mindre vedligehold, så der er mindre risiko for uheld, fortæller Jannick Knudsen desuden.

Ifølge miljøchef i Nordisk Perlite, Cees Vader, håber Nordisk Perlite, at tiltagene kan forbedre forholdet til naboerne.

- Vi bliver ved at lave tiltag, som både gavner vores virksomhed, og som vi også håber gavner naboskabet. Det giver også Hillerød Kommune mindre arbejde, hvis de får færre klager, siger han.

Virksomhedens naboer har over flere år klaget over både støv og støj fra Nordisk Perlite og i april fik Hillerød Kommune lavet en støjmåling i de nærmeste støjfølsomme områder ved virksomheden. En ny rapport over målingen viser, at der fra klokken 20.46 til 2.46 den aften og nat, støjmålingen blev lavet, det meste af tiden var stationær støj på mellem 35,2 og 38 decibel fra virksomhedens drift. Det tidsrum, hvor der var mest støj fra Nordisk Perlite, var mellem klokken 23.46 og klokken 00.16, og her har støjmålingen fundet en overskridelse på 8,5 decibel i forhold til støjgrænsen.

- Det er svært at gå tilbage og sige, hvad der er sket i april måned, og vi har selv efterspurgt resultatet flere gange, fordi vi har det sådan, at hvis der er noget, så vil vi hellere i gang med at rette op på det, siger Cees Vader, mens Jannick Knudsen supplerer:

- Ja, det er svært at bevise 100 procent, hvad det er. Der er også andre virksomheder omkring os, og der ligger også en jernbane. Men i stedet for at sige, det ikke er os, har vi sagt, at vi hellere vil se på, om vi kan rykke den potentielle gene. Og da vi har en formodning om, at det kan være en frontlæsser, har vi bare sagt, at så kører vi ikke med den i det tidsrum.

Ifølge Jannick Knudsen er det en udfordring at drive virksomhed, når direktørens fokus bliver flyttet fra kunderne til naboerne i området.

- Det er ikke sjovt ikke at kunne fokusere på at drive sin virksomhed og gøre det bedste for sine kunder. Vi lever af vores kunder, og vi vil gerne yde den bedst mulige service, så derfor ville det også være rart at kunne fokusere på at drive virksomheden godt og skabe nogle flere arbejdspladser, siger Jannick Knudsen.

Og det er her, hvor filmen knækker mellem Nordisk Perlite og naboerne. For nok mener virksomheden, at den vil strække sig langt, men de betragter nogle af klagerne som urimelige.

- Hetz er et hårdt ord at bruge, men der er alligevel en tendens til, at der bliver kørt hetz på os. Det er klart, at hvis folk er generede af støv og støj, så klager de, og det har vi fuld forståelse for. Men når vi har søgt aktindsigt i klagerne, kan vi se, at det også drejer sig om alt muligt andet. Så er der nogle, der er sure over, at vi flytter en sø, som vi har fået tilladelse til at flytte, og så er det, man begynder at fjerne fokus fra kernen. Så kommer det til at handle om, hvordan kan vi ellers ramme dem (Nordisk Perlite, red.), og hvordan kan vi genere dem mest muligt, siger Jannick Knudsen og fortsætter:

- Urationelle klager er ikke brugbare, og det betyder bare, at vi bruger en masse energi på at undersøge ting, som der ikke er noget om. Det fjerner fokus, for når du hele tiden skal gå og slukke ildebrande, så laver du ikke forbedringer for at forhindre potentielle ildebrande.

Derfor håber Nordisk Perlite, at de kan få dialogen med naboerne tilbage på fakta-sporet.

- Vi har en udstrakt hånd, vi vil bare gerne have, at dialogen tager udgangspunkt i fakta, siger Cees Vader.

arrow Lokale vil smide erhverv på porten
12. november 2020 kl. 11:32 Opdateret: kl. 15:47
arrow Nordisk Perlite anerkender ikke støjmåling
24. oktober 2020 kl. 10:53 Opdateret: kl. 15:55
arrow Nu skal Hammersholt have nattero
24. oktober 2020 kl. 06:26 Opdateret: kl. 15:55
Stemmer du til kommunalvalget i år?