18. juni 2018
Marie Schmidt er initiativtager til andelsbutikken, der slår dørene op mandag den 19. marts. Foto: Joachim Christensen
gallery icon

Se billedserie

Marie Schmidt er initiativtager til andelsbutikken, der slår dørene op mandag den 19. marts. Foto: Joachim Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kendt købmand åbner andelsbutik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kendt købmand åbner andelsbutik
Opdateret 14. marts 2018 kl. 10:06
Hillerød - 14. marts 2018 kl. 09:15
Af Joachim Christensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det bliver muligt at købe lokale, økologiske varer, når det passer én, når en ny andelsbutik mandag åbner i en pavillon på parkeringspladsen ved den kommende Lidl i Østbyen.

Bag konceptet, der bygger på andelstanken, står den tidligere Spar-købmand Palle Nedergaard og projektkoordinator i Hillerød Almennyttige Boligselskab Marie Schmidt. For at kunne købe varer i butikken, skal kunderne først købe en nøglechip for 100 kroner. Med den i hånden kan de selv låse sig ind og handle på alle tidspunkter af døgnet. Indenfor scanner de selv deres varer og betaler. Og varerne skal fortrinsvis være økologiske og bæredygtige.

- Jeg er med i det, fordi det er en supergod idé. Som forbrugere skal vi til at rykke på at købe lokale varer, så vi ikke kun støtter det store udland, siger Palle Nedergaard, der er frivillig og kommer til at være til stede i butikken et par gange om ugen.

Idékvinde Marie Schmidt har hentet inspiration fra Langeland. Det er også her, pavillonen har stået tidligere.

- Jeg var på et kursus i lokaløkonomisk udvikling på Langeland, og så ville jeg prøve at starte noget, der kan udvikle Østbyen. Det er ud fra et forbillede om, at hvis man samler det lokale og lader pengene blive i området, så kan man mere og skabe arbejdspladser. Jeg ser så mange mennesker her, som har mange kompetencer, de har bare svært ved at komme ind på det etablerede arbejdsmarked, siger hun.

Fornuftige priser
Det er et mål for andelsbutikken, at priserne skal kunne konkurrere med supermarkederne. Korn og gryn bliver købt i store sække og sælges i løssalg, så emballagen spares væk. Det betyder, at kunderne selv skal have bøtter eller glas med til deres indkøb. Transportomkostninger minimeres ved, at handle med lokale producenter og leverandører. Og så er butikken jo ubemandet og bygger på tillid.

Alt sammen skal det medvirke til, at basisvarer som mel, sukker og årstidens grøntsager, er til at betale. Ved siden af kommer butikken også til at have nogle luksusvarer, ligesom der er indkøbt en del tyrkiske og arabiske varer med tanke på Østbyens mellemøstlige beboere.

- Vi kommer til at have 700-800 varenumre, men man er nok nødt til at have en anden butik, hvor man også handler, siger Palle Nedergaard.

Andelsbutikken har en aftale med det økologiske landbrug Mankholm, men købmanden efterlyser flere lokale økologiske producenter, der ønsker at levere til butikken. Han mener, de kan være en afsætningskanal for lokale varer.

Planer om udvidelse
Selvom andelsbutikken i første omgang udfylder et hul i og med, at der slet intet supermarked er i området, fordi Lidl lader vente på sig, så åbner butikken altså ikke med det sigte at undgå konkurrence. Der kan ligefrem være fordele ved at lægge nær andre butikker, mener initiativtagerne. I det hele taget har konceptet et bredere sigte.

- Der er mange butikker på landet, der er lukket eller har det svært. Der kan vi måske leje os ind i et hjørne af købmanden og hjælpe til at bevare en kundestrøm, så vi kan beholde de handlende i landsbyerne, siger Palle Nedergaard.

Marie Schmidts håb er, at der kommer mindst fem andelsbutikker i Hillerød og omegn.

Udover de etablerede lokale producenter, der gerne skal levere til butikken, så skal der gerne være kort vej for nye produkter. Det vil sige, at kunderne kan ønske nye varer, og at beboere eller andre muligvis kan lave hjemmelavede madretter, som de kan sælge i butikken. Måske kan man endda lave forhåndsordrer på frisk fisk.

- Vi kan lave aftaler med en lokal fisker for eksempel. Så bestiller man en torsk om morgenen, og så kan han levere den om eftermiddagen. Vi kommer tættere på leverandører og producenter på denne måde, siger Palle Nedergaard.

En prøveperiode
Pavillonen åbner mandag den 19. marts og står så i en testperiode på seks måneder. Herefter skal projektet evalueres for at se, om det kan lade sig gøre at flytte i en rigtig butik. På det tidspunkt skal der gerne være mindst 75 andelshavere, der handler fast i butikken, forklarer Palle Nedergaard og Marie Schmidt.

Efter det halve år skal der gerne være nogle ildsjæle, der vil hjælpe til at føre projektet videre.

- Jeg skal finde nogle lokale, nogle iværksættere, nogle ildsjæle, der gerne vil starte noget op og sætte folk i gang. Det kunne være nogle på støttet ansættelse. Det kunne være, der sidder en med erfaring, som nu er pensioneret, der gerne vil være med, siger Marie Schmidt.

Foreløbig er der dog masser af gåpåmod til at sætte projektet i søen hos de to bagmænd.

- Vi kaster os ud i det, og ser hvordan det går, siger Marie Schmidt.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk