18. november 2018
Over 130 butikker er med, når Hillerød lørdag den 27. oktober inviterer til »Sæt pris på din by - køb lokalt«-dag. Fotos: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Over 130 butikker er med, når Hillerød lørdag den 27. oktober inviterer til »Sæt pris på din by - køb lokalt«-dag. Fotos: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hillerød tyvstarter »køb lokalt-dag«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hillerød tyvstarter »køb lokalt-dag«
Hillerød - 16. oktober 2018 kl. 04:01
Af Camilla Bjørkman Aagaard
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Som den eneste by på Sjælland er Hillerød udvalgt til at afprøve den nye kampagne »Sæt pris på din by - Køb lokalt«, der har til formål at hylde lokalsamfundet og det lokale handelsliv og opfordre borgerne til at støtte op om de fysiske butikker i byen.

MobilePay og bureauet Marketsquare er initiativtagere til projektet, som bliver bakket op af Dansk Detail, De Samvirkende Købmænd, KFI Erhvervsdrivende Fond, Landdistrikterne Fællesråd og De Lokale Ugeaviser. Udover Hillerød er Assens, Holstebro og Hærvejsklyngen - et samarbejde mellem de fem landsbyer Gesten, Bække, Hovborg, Gjerndrup, Lindknud - valgt ud til at teste projektet i år.

»Sæt pris på din by - Køb lokalt«-dagen afholdes lørdag den 27. oktober, og i Hillerød er det Hillerød Cityforening, der er arrangør, bakket op af flere andre butikker og Slotsarkaderne. Indtil videre har op mod 140 butikker i Hillerød meldt sig til, og det er langt flere end i de andre testbyer, fortæller formand for Hillerød Cityforening, Palle Lange Andersen.

- Det er et tegn på, at der er en rigtig god korpsånd blandt butikkerne, hvor mange har lyst til at stå sammen, siger han.

Vigtigt at støtte lokalt
Ideen med en køb lokalt-dag stammer fra USA, og næste år er det meningen, at projektet skal bredes ud til alle byer, der har lyst til at være med. Ideen er at gøre det til et tilbagevendende event.

- Tanken er at prøve at sikre, at borgerne forstår sammenhængen mellem et aktivt butiksliv, der skaber liv, så folk vil gerne bo der, som så igen skaber et kultur og et sportsliv i byen. Dør forretningerne ud, dør de andre ting også ud. Støtter man lokalt, støtter man ikke kun forretningerne, men også livet omkring byen, forklarer Palle Lange Andersen.

Ifølge cityforeningsformanden er det op til de enkelte butikker at lave forskellige events eller aktiviteter på dagen, der knytter sig til butikken. Det handler ikke om længere åbningstid eller en kopi af Black Friday. Det handler om at skabe gode oplevelser og få folk til at mødes.

- Internethandel er en udvikling, der er alle steder, som man skal indrette sig på. 30 procent af al handel foregår på nettet. Men køber man for eksempel ikke sit fotoapparat i forretningen, så forsvinder den, og så er der ikke noget sted, man kan se varen og få hjælp. Det er det, vi prøver at sige, nemlig at det ikke er omkostningsfrit at købe sine varer på nettet, siger Palle Lange Andersen.

Butikker har selv ansvar
Men butikkerne har også selv et ansvar for at lokke kunderne til, så de bruger de lokale fysiske forretninger.

- Butikkerne skal også sørge for at gøre det interessant at komme i byen. Man skal være meget opmærksom på, at kunderne ikke kommer af sig selv. Der skal man gøre sig umage, siger han.

Butiksejer: Vi kæmper
Hos tøjbutikken HL Mode i Slotsgade bakker indehaver Morten Buch op om »køb lokalt«-dagen.

- Det er helt klart nødvendigt at få kunderne til at handle lokalt i butikkerne. Vi kæmper det bedste, vi har lært, og der er ikke noget, der vokser ind i himmelen. Det er ikke sidste udkald, men vi knokler, siger Morten Buch.

Han giver ikke kun internethandlen skylden for den lavere opbakning til de fysiske butikker.

- Jeg tror, det er noget med, at forbruget er drejet. Flere og flere er begyndt at købe for eksempel genbrug. Selvfølgelig er der også internettet, men det har været der de sidste 15-20 år. Det er snarere en kombination af afmatning, og at folk bruger penge på sig selv. Her er et utal af frisører, neglesaloner og bilforhandlere. Det er jo en prioritering, siger Morten Buch og tilføjer:

- Det, der er skræmmescenariet, er, hvis gaderne kommer til at ligge øde hen. Vi er derfor nødt til at vække forbrugerne, og vi er klar til at give den en over nakken næste lørdag. Vi håber, at det bliver et kæmpe event, og vi er så heldige, at vi på mandag starter fødselsdagssalg. Så vi har masser af tilbud i butikken i næste uge, siger Morten Buch, der også sidder i bestyrelsen i Hillerød Byforum.

- I Hillerød Byforum arbejder vi virkelig for at få sammenhold i byen og for at få fælles fodslag. Det er et bevis på, at tingene er ved at lykkes, når over 130 butikker kan stå sammen, slutter han.

Læs mere om projektet og se, hvilke butikker der er med på www.prisdinby.dk.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk