27. juli 2021
Det var med en løftet pegefinger, at Josefine Weng fra Frirummet afviklede det dystopiske demokratirollespil fredag formiddag. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Det var med en løftet pegefinger, at Josefine Weng fra Frirummet afviklede det dystopiske demokratirollespil fredag formiddag. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Demokratirollespil hylder uenighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Demokratirollespil hylder uenighed

De frie skoler har startet initiativet Frirummet, der har turneret rundt på landets friskoler med et demokratirollespil. Fredag var turen kommet til Hillerød Lilleskole.

Hillerød - 07. marts 2020 kl. 10:51
Af Johanne Wainø

Ved første øjekast er alting, som det plejer at være på Hillerød Lilleskole. Skolens børn løber over linoleumsgulvet på strømpesokker. En gruppe drenge er i færd med en bordtennisdyst, og to elever er ved at vande nogle spirer i skolens store væksthus, der huser de store klasser.

I et af klasselokalerne er 8. og 9. klasse samlet, og her er frisind, fællesskab og rummelighed for en tid blevet udskiftet med kæft, trit og retning.

Ved tavlen står Josefine Weng fra Frirummet med opsat hår og iklædt en hvid kittel. På hendes brystlomme sidder et skilt med teksten »COALA - Center for Optimering af Andriod Læring og Adfærd«.

- Nu skal I være enige! Gør jer umage! Hvor er I dårlige!, siger Josefine Weng vredt, mens hun med et bestemt blik kigger rundt på de godt tredive elever, der sidder foran hende.

Fredag formiddag er Hillerød Lilleskoles 8. og 9. klasser samlet til en workshop i demokratiets navn. Workshoppen står Frirummet for, der er et initiativ som landets frie skoler har startet. Her er formålet blandt andet at styrke elevers demokratiske engagement. Derfor har de besøgt en række af landets frie skoler med et såkaldt dystopisk demokratirollespil.

Styrke demokratiet

Da eleverne løser endnu en opgave, går Josefine Weng afsides og fortæller hviskende om konceptet bag.

Rollespillet bygger på en fortælling om, at elevernes lærere er blevet udskiftet med robotter, der har sendt elevernes adfærd ind til et center som en del af et eksperiment. Josefine Weng er som ansat på centret nu mødt op for at rette eleverne ind og strømline deres holdninger, så de ikke gør oprør, fortæller Josefine Weng.

- Selve rollespillet bygger på en idé om, at hvis vi alle var enige, så kunne vi finde en løsning på alle de problemer, vi har i verden. Både klimakrise, krig og fattigdom. Det er naturligvis en måde at provokere og skubbe til elevernes retfærdighedssans på, når vi fortæller dem, at de ikke må have selvstændige meninger, men skal mene det samme, siger hun.

Den seneste internationale undersøgelse af skoleelevers politiske dannelse fra ICCS viser, at danske skoleelever ligger i top, hvad angår viden om demokrati, politik og samfundsforhold. Til gengæld ligger de lavest, når det kommer til at engagere sig i politik og at demonstrere og protestere. Det er disse resultater, som Frirummets workshop bygger på.

I løbet af dagen får eleverne løbende små beskeder fra modstandsgrupper, der opfordrer dem til at gøre oprør.

- Målet er, at eleverne til sidst gør oprør mod denne her kontrollerende og strømlinede styreform, som vi kortvarigt udsætter dem for. Og det gør de som regel også, siger Josefine Weng og fortsætter:

- Vi sætter fokus på, at det er vigtigt, at vi som mennesker er forskellige, og at det er en stor ressource i demokratiet og medborgerskabet, at vi har forskellige meninger, der kan skubbe til normen.

Gør oprør

Som timerne går, begynder det så småt at gå op for eleverne, at de er ved at blive narret til at mene det samme og komme med enslydende svar, og de begynder at gå imod den strenge kittelklædte kvindes ordrer.

»Du skal ikke gøre dig umage. Bare sig et eller andet tilfældigt«, siger en af eleverne opfordrende til sine sidemakkere. Og snart er hele konceptet faldet til jorden, til stor ærgrelse for den skrappe testleder fra Center for Optimering af Andriod Læring og Adfærd.

Lyst til debat

I en pause står veninderne Ida Jeppesen på 16 år og Marie Dietz på 15 år og taler om dagens begivenheder.

- I begyndelsen var jeg så forvirret. Jeg troede faktisk på, at vi var en del af et eksperiment. Jeg blev provokeret og sur. Men da det gik op for mig, at det var det, der var meningen, så blev det virkelig sjovt, siger Marie Dietz.

Eleverne er ellers vant til at sige deres mening.

- Vi taler rigtig meget om eksempelvis klima og fattigdom, og selvom vi som regel er enige, så bruger vi meget tid på at sige vores mening, siger Ida Jeppesen.

Men de to klassekammerater er ikke i tvivl om, hvad de har fået med fra dagen.

- Det har givet mig lyst til at debattere mere, og jeg har fået en større respekt for andres holdninger, siger Ida Jeppesen.

- Ja. Det er jo vigtigt, at vi bliver til nogen, der kan og tør sige vores egne meninger, siger Marie Dietz.

Frirummet har afholdt i alt 30 workshops om demokrati og medborgerskab fordelt på højskoler, efterskoler og friskoler i hele landet.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?