23. september 2021
Skiltning ved indkørsel til Helsingørsgade fra Tikanten. Skiltet er nærmest placeret efter man er kørt ind ad Helsingørsgade, skriver Michael Liesk, som selv har taget dette foto.
gallery icon

Se billedserie

Skiltning ved indkørsel til Helsingørsgade fra Tikanten. Skiltet er nærmest placeret efter man er kørt ind ad Helsingørsgade, skriver Michael Liesk, som selv har taget dette foto.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Lastbiler hele døgnet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Lastbiler hele døgnet
Hillerød - 10. september 2021 kl. 15:09
Af Michael Liesk, kandidat Hillerød Byråd for SF, Humlehaven 16, 3400 Hillerød

På hjørnet ved Tikanten og starten af Helsingørsgade står et lidt forkølet og skjult skilt, der gør opmærksom på, at gennemkørsel med lastbiler og busser er forbudt, undtaget er dog bybusserne.

Længere ned ad vejen, hvor gågaden starter, er der opsat et skilt. Her angives det, hvornår der må finde varekørsel sted.

Ingen af delene bliver overholdt.

Store lastbiler kører gerne gennem byen, for som en polsk lastbilchauffør viste mig, bliver han via sin GPS ledt den hurtigste vej. Skiltet ser han ikke og forstår i øvrigt ikke, hvad der står herpå. Disse lastbiler belaster ikke alene Helsingørsgade, men også de omkringliggende gader, til stor gene for borgerne.

Kunne vi ikke få flere og mere tydeligere skiltning, der dirigerer trafikken af lastbiler og privatbiler, der alene bruger vejene på gennemkørsel, uden om bykernen krydret med få udvalgte sprog, der forklarer reglerne for levering og gennemkørsel?

Kurerbiler leverer stort set varer døgnet rundt i vores gågade, som efterhånden nærmest minder om en opkørt pløjemark (lidt stærkt udtrykt) efter store lastbiler, der oftest blot leverer en enkelt palle vare til de handlende. Det vil være i alles interesse, at vi fremover finder en løsning, så vi undgår, at vores nye belægning i gågaden ødelægges over en aften.

En afsætningsplads ved Torvet, inden for tidsrammen hvorfra de handlende med mindre belastende køretøjer kunne hente deres leverancer, kunne for eksempel være en løsning.

Til sidst ros til kommunen for at handle hurtigt i forbindelse med muligheden for, at kommunen selv kan bestemme fartgrænsen i en forsøgsordning. Det vil glæde mange borgere i de mest fartplagede områder i vores kommune.

Synes du, at kommunen er der for dig?