18. april 2021
Man bør bruge penge på bedre tog i stedet for motorvejsudvidelse, mener Vera Søchting. Arkivfoto: Mette Dolmer Thygesen
Man bør bruge penge på bedre tog i stedet for motorvejsudvidelse, mener Vera Søchting. Arkivfoto: Mette Dolmer Thygesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Besynderlige argumenter for at forlænge Hillerødmotorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Besynderlige argumenter for at forlænge Hillerødmotorvejen
Hillerød - 05. marts 2021 kl. 16:10
Af Vera Søchting, Ved Skovgærdet 75, 3400 Hillerød

Nu overvejer man atter at bruge midler til udvidelse af motorvejsforlængelsen.

arrow Læs også: Trængselstider kan nedbringes med ekstra spor

Begrundelserne er mærkelige: Den enkelte bilist kan angiveligt spare seks minutter hver vej. Ganges dette op med antallet af bilister, kommer man til et svimlende tal på over 700.000 timer om året.

Hvad kan der ikke præsteres af nyttigt arbejde i 700.000 timer? Så meget at det giver en samfundsmæssig gevinst på flere millioner kroner. Det er lige før, det kan betale for en udvidelse af motorvejsforlængelsen.

Men hvordan kan disse 700.000 timer omsættes til jobs? Man kan jo ikke stykke en stilling sammen af 12 minutter fra Hansen + 12 minutter fra Jensen osv. I hvilke stillinger regnes transporttiden til/fra arbejde med i arbejdstiden? Det forekommer mig fuldstændigt absurd, at der skulle være samfundsøkonomi i, at bilisterne sparer seks minutter hver vej.

Det er rigtigt, at der er problemer med trængsel og sikkerhed på Hillerødmotorvejens forlængelse. Men disse problemer løses ikke ved at klistre et ekstra spor på. Det vil blot skabe øget trafik og trængsel længere inde ad motorvejen og i hovedstaden.

Man kunne i stedet fx:
- Anlægge samkørselspladser ved til-/frakørsler til motorvejsforlængelsen.

- Regulere trafikken, så der er to spor den ene vej og et spor den anden, men med skift af kørselsretningen i midtersporet midt på dagen. Denne metode benyttes ved Elbtunnelen i Hamborg og på havnebroen i Auckland.

Vi befinder os i en klimakrise, hvis håndtering kræver indsats også på trafikområdet. Trafikken må i stigende grad omlægges til kollektiv transport. El-biler er MINDRE klimavenlige end el-tog! Brug pengene på MANGE og KOMFORTABLE tog, det kan lokke bilisterne over i S-toget. Så kan transporttiden bruges til nyttige ting: læse mødereferater, skrive memoer på tablets, læse avisen, snuppe sig en morfar - for blot at nævne nogle.

arrow DEBAT: Hillerødmotorvejen skal helt til Hillerød
03. marts 2021 kl. 15:42 Opdateret: kl. 10:48
arrow DEBAT: Transportministeren må op i gear
09. januar 2021 kl. 15:58 Opdateret: kl. 09:13
arrow DEBAT: Udvidelse af Hillerødmotorvejen
29. november 2020 kl. 16:33 Opdateret: kl. 15:13
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?