
Nu overvejer man atter at bruge midler til udvidelse af motorvejsforlængelsen.
Begrundelserne er mærkelige: Den enkelte bilist kan angiveligt spare seks minutter hver vej. Ganges dette op med antallet af bilister, kommer man til et svimlende tal på over 700.000 timer om året.
Hvad kan der ikke præsteres af nyttigt arbejde i 700.000 timer? Så meget at det giver en samfundsmæssig gevinst på flere millioner kroner. Det er lige før, det kan betale for en udvidelse af motorvejsforlængelsen.
Men hvordan kan disse 700.000 timer omsættes til jobs? Man kan jo ikke stykke en stilling sammen af 12 minutter fra Hansen + 12 minutter fra Jensen osv. I hvilke stillinger regnes transporttiden til/fra arbejde med i arbejdstiden? Det forekommer mig fuldstændigt absurd, at der skulle være samfundsøkonomi i, at bilisterne sparer seks minutter hver vej.
Det er rigtigt, at der er problemer med trængsel og sikkerhed på Hillerødmotorvejens forlængelse. Men disse problemer løses ikke ved at klistre et ekstra spor på. Det vil blot skabe øget trafik og trængsel længere inde ad motorvejen og i hovedstaden.
Man kunne i stedet fx:
- Anlægge samkørselspladser ved til-/frakørsler til motorvejsforlængelsen.
- Regulere trafikken, så der er to spor den ene vej og et spor den anden, men med skift af kørselsretningen i midtersporet midt på dagen. Denne metode benyttes ved Elbtunnelen i Hamborg og på havnebroen i Auckland.
Vi befinder os i en klimakrise, hvis håndtering kræver indsats også på trafikområdet. Trafikken må i stigende grad omlægges til kollektiv transport. El-biler er MINDRE klimavenlige end el-tog! Brug pengene på MANGE og KOMFORTABLE tog, det kan lokke bilisterne over i S-toget. Så kan transporttiden bruges til nyttige ting: læse mødereferater, skrive memoer på tablets, læse avisen, snuppe sig en morfar - for blot at nævne nogle.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her