13. november 2018
De 20 tons tunge betonelementer er blevet løftet på plads af en kæmpestor kran. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

De 20 tons tunge betonelementer er blevet løftet på plads af en kæmpestor kran. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Cykeltunnel tager form

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cykeltunnel tager form
Hillerød - 06. juli 2018 kl. 23:48
Af Camilla Bjørkman Aagaard og Janne Mulvad
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Arbejdet med at få etableret en cykeltunnel under Hillerødvejen, så skolebørn fra Nødebo kan cykle sikkert til og fra skole i Hillerød, tager nu for alvor form.

I sidste uge begyndte håndværkerne at støbe bunden til tunnellen, og i denne uge er de første ni af 16 store betonelementer blevet kørt til stedet og løftet på plads af en kæmpestor kran.

- Vi laver en halvdel af tunnellen af gangen. Elementerne vejer 20 tons stykket, men arbejdet var planlagt godt. Elementerne skulle løftes ind over skoven og sænkes ned i hullet. Lastbilerne, som kommer fra Midtjylland, kom i rap og bakkede hen og hejsede betonelementerne ned. Håndværkerne er nu i gang med at sætte elementerne sammen, og når de er færdige, skal de i gang med at fylde op omkring den halvdel af tunnellen, så den bliver færdig. Så flytter vi bilerne og trafikken over, så de kører hen over den del, der er lavet, mens vi laver den anden halvdel. I august graver vi ud til den anden halvdel, fortæller John Kristiansen, der er projektleder i Hillerød Kommune.

Indvies til november
Gravearbejdet er blevet noget forsinket undervejs, men det er stadig planen, at cykeltunnellen kan indvies i begyndelsen af november i år.

- Vi har haft en masse problemer med vand, så derfor har det set ud som om, der ikke er sket så meget. Grundvandet står højt i området, så vi har skullet pumpe en masse vand væk og har monteret en membran, så vandet også bliver holdt væk. Vi pumper faktisk stadig vand væk. Lige nu holder vi tidsplanen. Vi er rigtig godt hjulpet af de tørre vejr, der dels er nemmere at arbejde i, og dels er det nemmere at bearbejde jorden, når den er tør, fortæller John Kristiansen.

Omfattende gravearbejde
Frederiksborg Amts Avis har tidligere beskrevet det omfattende arbejde med at bygge en tunnel midt i en statsskov, der er beskyttet af både Natura2000-reglerne og Naturbeskyttelseslovens §3, i et område som nu også er blevet udnævnt til Unesco Verdensarv. Planerne er blevet godkendt af både kommunen, Naturstyrelsen og Vejdirektoratet. Herefter startede gravearbejdet, der altså var omstændigt på grund af grundvandet, der skulle suges væk. Cykelstien skal ligge 4,5 meter under vejen, men hullet i jorden er omkring seks til otte meter dybt for at få plads til dræn og vandtætte membraner. I alt skal der graves cirka 7000 kubikmeter jord væk fra skovområdet.

- Vi skal naturligvis skåne skoven så meget som muligt, fordi det er en fredet skov. Det er et område, der har stor naturværdi, men på den anden side er det ikke et usædvanligt arbejde. Folkene, der arbejder på stedet, er vant til den slags arbejde, siger John Kristiansen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk