15. august 2020
24 ud af 27 byrådsmedlemmer blev på onsdagens møde enige om, at der skal etableres syv-otte busparkeringspladser på Markedspladsen efter byggeriet af et hotel. Foto: Allan Nørregaard
24 ud af 27 byrådsmedlemmer blev på onsdagens møde enige om, at der skal etableres syv-otte busparkeringspladser på Markedspladsen efter byggeriet af et hotel. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Slingrekurs: Busserne vender tilbage til Markedspladsen - efter hotelbyggeri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Slingrekurs: Busserne vender tilbage til Markedspladsen - efter hotelbyggeri

Flertal i byrådet indgik onsdag aftale om, at busparkeringen vender tilbage på Markedspladsen, når hotelbyggeriet er overstået

Hillerød Posten - 02. juli 2020 kl. 05:22
Af Mette Dolmer Thygesen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Først skulle der være 14 busholdepladser på Markedspladsen, når det nye hotel står klar. Så skulle der ikke være nogen. Men onsdag aften lagde et flertal i byrådet sig så fast på, at der skal anlægges syv-otte busholdepladser, når byggeriet på Markedspladsen er overstået.

arrow Læs også: Nye aktiviteter på Frederiksborg Slot for familien

"Nu har vi etableret afsætningspladser, som kan fungere, når byggeriet starter. Så er den kortsigtede løsning er på plads. Nu beslutter vi, hvad vi gør på lang sigt," sagde Dan Riise (Venstre), som er formand for Arkitektur, Trafik og Byplanudvalget, på byrådsmødet onsdag.

Tilgodese alle

Her havde byrådet adskillige nye tiltag på parkeringsområdet til debat - og ét af dem var altså, om der skal etableres nye busholdepladser på den sydlige del af Markedspladsen, når hotelbyggeriet er overstået. Pladserne skal bruges af busser i slottets åbningstid mellem klokken 10 og 17, og så kan biler parkere på pladserne i tiden derudover.

På mødet stemte Venstre, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og løsgænger Peter Lennø for at give plads til busparkering på Markedspladsen igen, når hotellet står klar.

"Det er vigtigt for Venstre at prøve at tilgodese alle, der har en interesse i vores by. Både dem, der bor her og er bekymrede over den ekstra kørsel, det giver med fjernparkering. Dem der vil besøge vores by med bil for at handle eller benytte sig af spisesteder og kulturelle tilbud. Og turister som vil besøge vores slot og museum i bil eller med bus. Derfor har Venstre og Socialdemokratiet sat sig sammen for at komme med langsigtede løsningsforslag, som alle forhåbentlig kan se sig selv i," sagde Dan Riise.

Radikale splittet

SF undlod at stemme for indstillingen, da de mener, det skal undersøges bedre, før beslutningen træffes. Der er for mange usikkerheder, nævnte Peter Langer.

I Radikale Venstre stemte Christina Thorholm for, mens Jørgen Suhr undlod at stemme. Han mente også, at sagen skal undersøges nærmere, særlig med henblik på konsekvenserne af busparkeringen for de borgere, som bor tæt op ad sydlige markedsplads.

14 pladser bedst

Tue Tortzen fra Enhedslisten stemte for, på trods af han egentlig mener, der skal være 14 busholdepladser på Markedspladsen, sådan som det oprindeligt var planlagt:

"Vi lavede et ganske udmærket forslag med 14 pladserne til busserne. Det er den rigtige løsning, og også den løsning, museet (Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, red.) peger på. Men jeg vil ikke stemme imod, for vi skal videre med sagen," sagde han.

"Kun kortsigtet"

Busparkeringen har været til debat længe. I august sidste år lød en beslutning i Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget, at "permanent parkering på Markedspladsen ikke er en fremtidig mulighed", og udvalget anmodede museet og Slots- og Kulturstyrelsen om at komme med alternative forslag til løsninger. På byrådsmødet i december splittede busparkeringen byrådet, og flere partier, blandt andet Venstre, stemte imod at etablere busparkering på Markedspladsen.

Men ifølge Dan Riise handlede det dengang udelukkende om, hvad der skulle ske med busserne, imens byggeriet på Markedspladsen er i gang:

"Vi vil ikke have busserne holdende på Markedspladsen, mens der bygges et stort hotel. Samtidig har vi en anden lokalplan med byggeriet i Lowsons Have på vej, og så bliver det hele - undskyld udtrykket - ét stort hul i jorden. Så kan der altså ikke holde 14 busser ved siden - så går det helt galt. Så vi fik løst busparkeringsudfordringen, mens byggeriet pågår, med fjernparkeringspladserne, og nu skulle vi så finde en aftale, som kan fungere på lang sigt. Og der er vi enige om, at vi helst ser busser på Markedspladsen," siger han til Hillerød Posten.

Mere præcis

Udvalgsformanden erkender, at han godt kunne have været mere tydelig om, at når Venstre sagde nej til busparkeringen, så handlede det kun om tiden, mens byggeriet er i gang, siger han:

"Jeg kunne godt have været mere præcis om, hvorvidt vi talte om den kort- eller langsigtede løsning. Men vi stod med stroppen om halsen og skulle løse busproblemet, inden byggeriet gik i gang. Så vi blev nødt til at finde en løsning, som kunne fungere med det samme. Så kunne vi bagefter finde ud af, hvordan vi finpudser det".

Dan Riise mente så, at tiden var inde til at træffe den beslutning nu, selvom udvalget havde besluttet, at parkeringen skulle evalueres efter et år.

"Nu var vi nødt til at sætte os sammen og finde en løsning. Vi har også nogle penge fra p-fonden, som skal bruges i år. Så det var godt tage hele parkeringsområdet op nu," siger han.

SF's Peter Langer blev dog noget overrasket over, at sagen om busparkeringen pludselig kom på dagsordenen igen, sagde han på byrådsmødet:

"Hele udvalget (ABT-udvalget, red.) har arbejdet intensivt på det her gennem mange måneder, både når det handler om busser og parkering, og alt har været i spil med gode analyser og forslag til gavn for slottet og byen. Vi skulle evaluere det efter et år, så det kommer lidt overraskende nu, at køreplanen bliver lagt om," sagde Peter Langer.

Socialdemokratiets Mie Lausten glædede sig over, at der nu var afklaring på busparkeringen:

"Man kan godt vælge at opfatte det her som en rodet affære, og der har også været forskellige signaler politisk. Men den meget debat vidner også om, at sagen berører mange af os, og at den derfor også fortjener en grundig politisk behandling. Nu er vi endt der, hvor vi tager hensyn til de mange forskelligrettede interesser - både museet, kulturen og forretningslivet, der skal være i Hillerød," sagde hun.

arrow Den Lille Færge udvider med stop ved Barokhaven
30. juni 2020 kl. 12:42 Opdateret: kl. 12:21
arrow Orgelkoncerterne starter i slotskirken
26. juni 2020 kl. 13:41 Opdateret: kl. 11:06
Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?