15. august 2020
Vi har mange svar til gode, når det gælder parkering i bymidten og på Markedspladsen, skriver Peter Langer fra SF. Arkivfoto: Mette Dolmer Thygesen
Vi har mange svar til gode, når det gælder parkering i bymidten og på Markedspladsen, skriver Peter Langer fra SF. Arkivfoto: Mette Dolmer Thygesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Venstres kolbøtte på Markedspladsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Venstres kolbøtte på Markedspladsen
Hillerød Posten - 17. juni 2020 kl. 17:12
Af Peter Langer (SF), medlem af byrådet og af Arkitektur-, Byplan- og Trafikudvalget
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

'Vi vil ikke have turistbusser på Markedspladsen'. Sådan lød den kontante udmelding fra Venstre i efteråret 2019. Det blev med diverse tilføjelser vedtaget i byrådet her i foråret. Evaluering skulle ske efter et år.

arrow Læs også: Nu skal der findes flere p-pladser i bymidten

Her i juni slår Venstre så en gevaldig kolbøtte. Nu skal vi pludselig alligevel have 7-8 delepladser på Markedspladsens sydlige del. Til busser i slottets åbningstid, men ellers med plads til biler.

Et par spørgsmål melder sig: Hvad med de biler, der ikke har fået flyttet sig om morgenen? Hvad med økonomien i den større ombygning? Hvad med de naboer, der havde set frem til mere ro?

Hvad blev der af planerne for Tromlepladsen for turistbusserne?

Svarene har vi endnu til gode.
Der er i mellemtiden brugt masser af timer og kroner på alternative planer og konsulenter. Til ingen verdens nytte.

Samtidig taler den nye SV-aftale om 50 -70 nye p-pladser mere i bymidten. Selv om alle analyser viser, at der ER p-pladser nok. Men det 'opleves' ikke sådan, siges det, og så er fakta åbenbart ligegyldige. Hvor skal de ekstra pladser mon ligge? På Dyrskuepladsen, på Munkeengen eller i Bøllemosens beskyttede naturområde?

Vi er tilbage ved start. Vi i SF drøfter gerne fortsat både biler og busser i bymidten. Men hvorfor ikke også bruge lidt fantasi og energi på at leve op til alle vores fine grønne mål? Vi bør sætte handling bag den nye klimastrategi og dens krav om et mindre CO2-aftryk, da vi - også i Hillerød - inden 2030 skal tænke nyt og grønt m.h.t. trafik.

Vi kunne passende starte med at ønske os mindre trafik, flere rolige byrum med færre 'sorte' biler og turistbusser i Bymidten. Til gavn for borgerne og de bløde trafikanter.

arrow DEBAT: Der er brug for de rigtige parkeringsløsninger i bymidten
19. juni 2020 kl. 18:56 Opdateret: kl. 12:24
arrow Lukker efter 25 år: Hotelbyggeri tager livet af Sweater House
19. juni 2020 kl. 05:00 Opdateret: kl. 13:49
Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?