17. juni 2021
Transportminister Benny Engelbrecht (S) udtrykker i brevet til Helsingør Kommune, at han er skeptisk overfor det projekt, der på nuværende tidspunkt foreligger. Han mener, at økonomien skal optimeres, ligesom det må undersøges yderligere, hvor stort behovet for en fast HH-forbindelse reelt er. Foto: Allan Nørregaard/Arkiv
gallery icon

Se billedserie

Transportminister Benny Engelbrecht (S) udtrykker i brevet til Helsingør Kommune, at han er skeptisk overfor det projekt, der på nuværende tidspunkt foreligger. Han mener, at økonomien skal optimeres, ligesom det må undersøges yderligere, hvor stort behovet for en fast HH-forbindelse reelt er. Foto: Allan Nørregaard/Arkiv
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Transportminister ser spændende perspektiver i HH-forbindelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportminister ser spændende perspektiver i HH-forbindelse
Opdateret 08. april 2021 kl. 14:48
Helsingør - 07. april 2021 kl. 17:33
Af Trine Lønbro Nielsen

Helsingør: Bliver politikerne på Christiansborg enige om, at igangsætte en egentlig forundersøgelse af en fast HH-forbindelse, så bliver det ikke uden at skele til vigtige pointer fra Helsingør Kommune. Det fastslår transportminister Benny Engelbrecht (S) i et svar til Helsingør Kommune.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

Her takker han for de inputs, som borgmester Benedikte Kiær (K) har tilsendt ham på vegne kommunens politikere, administrationen og borgerne tilbage i midten af marts, og han tilkendegiver, at de er relevante at belyse, hvis Folketinget vælger at arbejde videre med projektet.

- Hvis der på et tidspunkt skal gennemføres en egentlig forundersøgelse, vil det være relevant med yderligere analyser af de temaer, som du nævner, skriver han og tilføjer, at det for ham først og fremmest er vigtigt at få optimeret økonomien i projektet, hvis det nogensinde skal blive realistisk at gennemføre.

- Udgangspunktet er, at en eventuel HH-forbindelse skal brugerfinansieres på linje med Øresundsbroen, hvilket de skitserede løsninger med vej- og baneforbindelse ikke kan. Der er dog nok muligheder for at optimere økonomien i projektet, hvilket eventuelt kan undersøges nærmere, skriver han i svaret, hvor han beskriver projektet som 'den ikke mest realistiske løsning'.

42 punkter
I Helsingør Kommunes henvendelse til ministeren fremstillede borgmester Benedikte Kiær 42 bekymringspunkter, som kommunen særligt ønsker nærmere undersøgt, hvis en egentlig forundersøgelse af en fast HH-forbindelse igangsættes. Her pegede hun blandt andet på en nærmere undersøgelse af forbindelsens betydning for by, erhverv, borgere, natur og miljø og for Kystbanen, hvis en baneforbindelse bliver en del af løsningen.

Ifølge ministerens svar deler han flere af de bekymringer, som politikere, administrationen og borgere i Helsingør går med. Han mener blandt andet, at der skal tages hensyn til miljøet og økonomien, og at det derfor bør undersøges, om det er nødvendigt at lave vejtunnelen så bred, som projektet indtil nu har lagt op til.

- Det vil for eksempel være relevant at undersøge en vejforbindelse, der er på størrelse med Øresundstunnelen frem for den skitserede løsning, der på grund af nødspor reelt indeholder seks vejbaner. Trafikken via HH vil i alle tilfælde være mindre end på Øresundsbroen, og et mindre tværsnit vil ligeledes bidrage til at mindske klimaaftrykket, skriver han.

Et interessant svar
For Benedikte Kiær er svaret fra transportminister Benny Engelbrecht overvejende positivt. Hun glæder sig over, at han vil tage kommunens inputs med videre, ligesom hun synes, at flere af hans synspunkter på tunnelen og økonomien er interessante.

- Jeg synes, det er rigtig dejligt, at vi har fået et svar så hurtigt, og jeg synes, det er et interessant svar - noget anderledes end jeg har forstået hans tidligere udmeldinger, der var på forsiden af Frederiksborg Amts Avis - men overvejende positivt. Jeg kan godt sætte mig ind i de trafikale overvejelser og pointen med den brede tunnel, siger hun og roser ministeren for at tage kommunens betragtninger til sig.

- Det glæder mig, at ministeren tager vores betragtninger med. Jeg synes generelt, at vi skal være bedre til at tænke Danmark ind i den her løsning, og det gælder især med hensyn til en banetunnel. Jeg synes, det er vigtigt, at tunnelen går fra Sverige til Danmark, og at det bliver i Helsingør, passagerne skal skifte tog. På den måde bliver Helsingør en knudepunktstation, lyder det fra borgmesteren.

En endestation?
I svaret til Helsingør Kommune skriver Benny Engelbrecht, at han - ligesom Helsingør Kommune - har svært ved at se fordelene i, at Kystbanen forlænges ind i Sverige, som den indledende strategiske analyse ellers muliggjorde. Ifølge ham bør løsningen være mere enkel. Hvor Benedikte Kiær gerne ser, at Helsingør bliver en ende station for svensk trafik, ser han Helsingborg som endestationen for trafikken fra Danmark.

- De primære gevinster ligger i en simpel løsning, hvor Kystbanen blot forlænges til Helsingborg, der dermed bliver endestation. Det vil også være mere enkelt med et særskilt system, hvor signaler og kørestrøm mv. svarer til Kystbanens system, skriver han.

Ifølge Benny Engelbrecht vil HH-forbindelsen i første omgang blive drøftet i forbindelse med forhandlingerne om de kommende års investeringer i infrastruktur.

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?