24. september 2021
Ny og meget omtalt officiel rapport om to faste HH-forbindelse har måske ført projektet længere ud i horisonten? Foto: Thomas Arnbo
Ny og meget omtalt officiel rapport om to faste HH-forbindelse har måske ført projektet længere ud i horisonten? Foto: Thomas Arnbo
Foto: Thomas Arnbo
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Svensk kommentator: HH-tunnel er reelt arkiveret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svensk kommentator: HH-tunnel er reelt arkiveret

Den meget omtalte rapport om en HH-tunnel har den modsatte effekt af, hvad man håber på rådhusene i Helsingborg og Helsingør, skriver skånsk kommentator.

Helsingør - 06. februar 2021 kl. 20:06
Af Andreas Norrie

Helsingborgs politikere må komme videre og erkende det, som det er: Hverken den svenske eller danske regering er interesserede i en fast HH-forbindese.

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

Og offentliggørelsen i sidste uge af en rapport udarbejdet af Vejdirektoratet og svenske Trafikverket og dens politiske modtagelse i begge landes regeringer har i virkeligheden betydet, at planerne om såvel en bil- som en togtunnel er arkiveret.

Sådan lyder analysen i det skånske dagblad Kvällsposten fra kommentator og lederskribent Csaba Perlenberg.

På den liberale avis' lederside gennemgår han nemlig de politiske signaler fra den svenske riksdag i Stockholm, hvor projektet ikke har høj prioritet i regeringen, hvor statsminister Stefan Löfven sidder i en svag mindretalsregering. En regering, som også Miljøpartiet er en del af.

- På samme dag, som undersøgelsen om en fast HH-forbindelse blev offentliggjort, så valgte infrastrukturministeren(Thomas Eneroth(S) at bruge sin Facebook-profil på at skrive om abortrettigheder, skriver Perlenberg.

En del af årsagen til, at projektet ikke er politisk interessant for regeringen er det faktum, at undersøgelsen viser, at kun en ren biltunnel mellem Helsingborg og Espergærde på sigt kan finansiere sig selv, mens en løsning inklusiv en jernbanetunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil kræve en statslig investering på 14 milliarder danske kroner.

Og en ren biltunnel vil de svenske miljøpartister aldrig gå med til.

Der er også andre jernbaneinvesteringer, som er mere påtrængende i det svenske.

Et par dag efter skrev infrastrukturministeren nemlig på Facebook, at det er vigtigt at sætte gang i store satsninger på Sveriges stambaner(Hovedjernbanelinjer) af hensyn til person- og godstransporten.

Heller ikke her på blev HH-forbindelsen nævnt. Men HH-forbindelsen er da heller ikke en stambane eller har betydelig kapacitet til godstog.

Endelig bliver det også nævnt, at den danske transportminister Benny Engelbrecht(S) i forbindelse med præsentationen af HH-undersøgelsen understregede, at der var »mange gode og vigtige infrastrukturprojekter i hele landet«.

Så lover man heller ikke mere i forbindelse med kommende forhandlinger om de næste 10 års infrastrukturinvesteringer.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget
18. marts 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 15:18
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
Stemmer du til kommunalvalget i år?