23. oktober 2018
Ifølge byggeleder ved Banedanmark, Helle Schultz Jørgensen, vil der ikke være behov for sporarbejde de næste ti år efter renoveringen. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Ifølge byggeleder ved Banedanmark, Helle Schultz Jørgensen, vil der ikke være behov for sporarbejde de næste ti år efter renoveringen. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billederne: Banedanmark stod klar med svar på pendlerspørgsmål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se billederne: Banedanmark stod klar med svar på pendlerspørgsmål
Helsingør - 14. juni 2018 kl. 14:14
Af Trine Lønbro Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sommerferien står for døren, og dermed også anden etape af sporarbejdet på Kystbanen. Derfor holdt Banedanmark onsdag åbent borgermøde i Toldkammeret i Helsingør med information om arbejdet.

arrow Læs også: Måneder med kaos på Kystbanen: Vi vil ikke finde os i det

Det strømmede til med nysgerrige, håbefulde og et par enkelte småfrustrerede borgere, da Banedanmark onsdag eftermiddag inviterede til et åbent borgermøde om sommerens opfattende sporarbejde, der sætter Kystbanen i stå det meste af sommeren. Med flyers og køreplaner, bolcher og kaffe var personale fra DSB og Banedanmark samt fortaler for Pendlerklubben Kystbanen klar til at svare på de rejsendes mange spørgsmål.

- Mit bedste råd til alle, der skal rejse på strækningen mellem Hellerup og Helsingør i sommermånederne er, at man holder sig opdateret på Rejseplanen, lyder det fra Pendlerklubben Kystbanens fortaler, Michael Randropp.

Slut med slidtage
Sporarbejdet er en fortsættelse på sidste års sporfornyelse på Kystbanen og det omfatter blandt andet en udskiftning af skinner, sveller og sporskifter.

- Sidste år renoverede vi strækningen fra Helsingør til Rungsted, og nu skal strækningen fra Rungsted til Hellerup så have samme tur, forklarer Helle Schultz Jørgensen, der byggeleder hos Banedanmark.

Udover udskiftningen af de slidte spor skal flere jernbanebroer på strækningen renoveres, mens man også forsøger at udnytte tiden til at etablere en stibro over skinnerne flere steder på strækningen.

- Vi forsøger at nå så meget, vi overhovedet kan i tiden, hvor der ikke kører toge på skinnerne, så vi ikke igen skal stoppe togdriften, fortæller Helle Schultz Jørgensen og tilføjer, at fornyelsen af banenettet vil betyde, at togene vil kører bedre.

- Rigtig mange af de forsinkelser, som er på Kystbanen skyldes slidtage, og det kommer vi til livs nu, så togene igen kan køre til tiden, siger hun.

Togbusser
Mens togdriften er indstillet på strækningen mellem Helsingør og Hellerup, skal togbusser sørge for, at de rejsende kommer ordentligt frem til deres slutdestination, og der kører derfor forskellige buslinjer med forskellige stop på vejen mellem Hellerup og Helsingør.

Nogle busser kører uden stop mellem Ryparken og Helsingør, mens andre stopper på alle stationer. For at se, hvad der er lettest for den enkelte rejsende, henviste også DSB's personale til, at man tastede sin rejse ind på Rejseplanen.

Lokalbanen bliver ramt
Det massive sporarbejde betyder også ændringer på lokalbanetoget Lille Nord, der kører mellem Helsingør og Hillerød. Her kører toget kun til Mørdrup, da der ved Snekkersten Station også vil være sporarbejde. Mellem Mørdrup og Helsingør vil der også være indsat togbusser.

arrow Kystbanen: Derfor er dit tog forsinket
14. juni 2018 kl. 16:51 Opdateret: kl. 10:00

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk