17. december 2018
Årets kunstner, Sophie Dupont, opfordrede de inviterede gæster til at tage en tår med et sugerør af årgangsøllen, for at kunne se teksten på den umiddelbart abstrakte etiket. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Årets kunstner, Sophie Dupont, opfordrede de inviterede gæster til at tage en tår med et sugerør af årgangsøllen, for at kunne se teksten på den umiddelbart abstrakte etiket. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billederne: Årets årgangsøl blev til en installation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se billederne: Årets årgangsøl blev til en installation
Helsingør - 12. november 2018 kl. 18:00
Af Andreas Norrie
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kunstneren Sophie Dupont står bag etiketten til den 30. udgave af Wiibroes årgangsøl, som blev præsenteret mandag middag.

Selv om det er mange år siden, at produktionen af Wiibroes forskellige øl blev flyttet til Carlsbergs store bryggeri i Fredericia, så er forbindelsen mellem Helsingør og ølmærket stadig intakt, lød det fra vikarierende borgmester Henrik Møller(S), der holdt talen til præsentationen af nummer 30 i rækken af Wiibroes stærke årgangsøl, som hvert år bliver lavet i en ny udgave med en etikette lavet af en udvalgt kunstner. Og som de seneste år, så fandt præsentationen sted på den hyggelige beværtning Borgerkroen på Strandgade.

- I Helsingør er vi enige om, at Wiibroe smager bedst, det er noget, som samler, sagde Henrik Møller, der indledte med at synge et brudstykke af en drikkevise. Han advarede dog samtidig mod virkningen af øllen, som i dag har en procent på 10,6!

Wiibroes brand manager, ja, det hedder det, Nikolaj Birkerod Madsen, indledte præsentationen af årets øl med at understrege, at årgangsøllen solgte rigtig godt over hele landet, og at de andre produkter, deriblandt pilsneren, solgte ligeså godt i Nordsjælland, og at man fortsat prioriterer forbindelsen til hjembyen Helsingør ved blandt andet at have tegnet et sponsorat med Knejpe Festival.

Årets kunstner blev Sophie Dupont (F.1975), som er uddannet fra Det kongelige danske Kunstakademi i København, og har udstillet i ind- og udland. Etiketten er i sit formsprog inspireret af 1960'ernes form og farver. Men som kunstneren fortalte i sin tale, så er maleriet ikke hendes normale udtryksform - men derimod performancekunsten. Og det kom også frem under præsentationen.

- For at I kan se, hvad der er skrevet på etiketten, så vil jeg bede jer om at drikke en tår hver af dåsen, så i kan se skriften, lød det fra Sophie Dupont, der som »årgangsølkunstner« kommer i fint selskab med navne som Robert Jacobsen, Kurt Trampedach, Per Kirkeby, Erik A. Frandsen og Julie Nord.

Det varer endnu lidt tid før øllen er blevet brygget færdig, og tappet på øl og dåser, men produktionen skulle gå i gang om cirka 14 dage.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk