19. maj 2019
Moderne LED-belysning her på Esrumvej skal skabe mere trafiksikkerhed for særligt de bløde trafikanter. Foto: Helsingør Kommune
gallery icon

Se billedserie

Moderne LED-belysning her på Esrumvej skal skabe mere trafiksikkerhed for særligt de bløde trafikanter. Foto: Helsingør Kommune
Foto: TORBEN SORENSEN/KALABAS
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan er tre udvalgte veje blevet gjort mere sikre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan er tre udvalgte veje blevet gjort mere sikre
Helsingør - 09. januar 2019 kl. 16:12
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I 2018 har der været gang i vejarbejdet på Hovvej, Esrumvej og Rønnebær Allé, der er udpeget i projektet Trafiksikkerhedsby.

Antallet af ulykker har generelt været faldende på kommunens veje, men ulykker med lette trafikanter er ikke fulgt med. Det er de trafikanter, der bliver sat fokus på i de nye tiltag på de tre veje Hovvej, Esrumvej og Rønnebær Alle.

I sommer inviterede kommunen lokale borgerne til at komme ud på de tre veje for at høre om kommunens planer for forbedring af trafiksikkerheden. Derudover var formålet at få kvalificeret kommunens analyse af forholdene og forslag til løsninger.

Borgernes input og kommunens registrering af krydsende fodgængere resulterede i udpegning af de krydsningspunkter, som er mest brugt og derfor havde behov for en opgradering. De fodgængerfelter, der kun blev anvendt meget lidt, er til gengæld nedlagt.

- Vi er nu ved at være igennem anlægsarbejderne på de to strækninger Esrumvej og Rønnebær Alle. På Hovvej er vi cirka halvvejs og har netop nu taget hul på den sidste del af arbejderne på den sydlige del af strækningen. Vi forventer at være helt færdige til april, siger projektleder fra Center for By, Land og Vand Christina Levring Jakobsen i en pressemeddelelse.

Ny belysning
For at skabe en mere jævn belysning med højere farvegengivelse har kommunen moderniseret belysningen med gennemgående LED-belysning på alle tre strækninger. Det sikrer en øget synlighed af både vejens forløb og udstyr samt de trafikanter, der færdes på og omkring vejen.

Krydsningspunkter, heller og sideveje er gjort mere synlige for bilisterne ved at sætte ekstra belysning op. Ved fodgængerfelterne er der opsat "blå hatte", lysende blå fodgængertavler og gule blink, som er placeret lavere og mere iøjnefaldende end tidligere.

De udpegede fodgængerfelter er gjort bredere og forbedret med støtteheller. Derudover er der lagt en særlig flisebelægning for blinde og svagtseende. Der er også etableret ekstra støtteheller, for at tilbyde krydsningsmuligheder med passende afstand og i forhold til eksempelvis placering af skoler og fritidsaktiviteter.

Fortov og cykelsti er blevet ført på tværs af sidevejene, så vigepligten er blevet tydeligere På den sydlige del af Hovvej inddrages rabatterne for at kunne anlægge et midterareal og skabe bedre krydsningspunkter.

Fjerner buslommer
På Rønnebær Alle er der fjernet fem buslommer. To af dem var ikke længere i brug. De andre tre er fjernet, for blandt andet at kunne give fodgængerfeltet en bedre udformning og placering. Der hvor buslommerne var i brug, skal bussen nu standse på kørebanen, hvilket også er med til at dæmpe hastigheden på den øvrige biltrafik på strækningen. Cykelstien er rettet ud, så vejprofilet syner smallere, hvilket også kan være med til, at bilisterne sætter hastigheden ned.

Ved Borupgårdskolen er der blandt andet af hensyn til børnenes sikkerhed blevet etableret et signalreguleret kryds mellem Rønnebær Alle og Smakkevej. Fodgængerfeltet på Smakkevej ud for skolen er blevet opgraderet som de øvrige fodgængerfelter.

Til foråret bliver de nye tiltag på vejene fulgt op af kampagner. Målet er at højne trafiksikkerheden, ved at få fodgængerne til at bruge fodgængerfelterne og ved at gøre bilister og cyklister særligt opmærksomme ved fodgængerfelterne og respektere krydsende fodgængere.

Helsingør, Snekkersten og Espergærde blev i 2013/2014 udpeget til Trafiksikkerhedsby. Aftalen var, at Transportministeriet/Vejdirektoratet finansierede cirka 10 mio. kroner og kommunen har lagt en egen finansiering på minimum 5 mio. kroner.

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.

grafik køb billede