21. juni 2021
Infrastrukturplanen Danmark fremad 2035 blev torsdag eftermiddag blev præsenteret af transportminister Benny Engelbrecht og Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek i Kalundborg, som nu får en motorvej. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Infrastrukturplanen Danmark fremad 2035 blev torsdag eftermiddag blev præsenteret af transportminister Benny Engelbrecht og Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek i Kalundborg, som nu får en motorvej. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Regering: Hellere Als-bro end HH-tunneller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regering: Hellere Als-bro end HH-tunneller

Regeringens store infrastrukturplan »Danmark fremad 2035« nævner ikke en HH-forbindelse med ét ord.

Helsingør - 08. april 2021 kl. 14:50
Af Andreas Norrie

På trods af mange års lobbyarbejde, så må det konstateres, at en fast HH-forbindelse i form af to tunnelforbindelser er rykket længere væk end tidligere.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

For forbindelsen er nemlig slet ikke en del af S-regeringens forslag til en landsdækkende infrastrukturplan Danmark fremad 2035, som torsdag eftermiddag blev præsenteret af transportminister Benny Engelbrecht og indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek i Kalundborg.

Der er ganske vist planer om faste forbindelser i papiret, som kommer til at danne baggrund for forhandlinger med Folketingets partier. Men de faste forbindelser ligger helt andre steder end langs Øresundskysten. Der er således i planen afsat penge til undersøgelser af blandt andet en fast forbindelse mellem Als og Fyn og en udvidelse af Vejlefjordbroen.

Endvidere er der afsat penge til at anlægge en tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg.

Hvis en HH-forbindelse skulle have rykket tættere på, så skulle der være igangsat en egentlig forundersøgelse og tilhørende VVM-undersøgelse, som der blev gjort i forbindelse med senest Femern-forbindelsen. Den hidtil omtalte analyse af forbindelsen var en langt mindre grundig og omfattende såkaldt strategisk analyse.

I forhold til en eller flere HH-forbindelser så er det heller ikke uden betydning, at en såkaldt Ring 5 uden om København også er fjernet i forhold til tidligere planer.

I forhold til Helsingør har planen mest betydning i forhold til, at der bliver igangsat en undersøgelse af mulig metro-lignende S-togsdrift på Kystbanen. Derudover er der også indtegnet med bedre cykelstiforbindelse langs statsvejen til Hillerød.

Som det er fremgået af Frederiksborg Amts Avis' spalter, så har der i både Helsingør og Espergærde været en betydelig lokal modstand mod projektet, og der er ligeledes blevet dannet «Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen«.

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?