20. oktober 2021
Sådan skal bygningen se ud set fra Jernbanevej. Bygningen til højre på billedet er den smukke tidligere musikskole på Svingelport 7A.  Visualisering: IC Arkitekter
gallery icon

Se billedserie

Sådan skal bygningen se ud set fra Jernbanevej. Bygningen til højre på billedet er den smukke tidligere musikskole på Svingelport 7A. Visualisering: IC Arkitekter
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Plan: Campus i city skal åbne dørene i 2024

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Plan: Campus i city skal åbne dørene i 2024

Plan-, Miljø- og Klimaudvalget skal på næste møde tage stilling til køreplanen for U/Nords nye bygninger på Svingelport.

Helsingør - 26. april 2021 kl. 18:22
Af Andreas Norrie

Ganske vist er der udsigt til, at U/Nord et år senere end først planlagt vil kunne åbne dørene for helt nye og bynære lokaler på Svingelport, der blandt andet skal huse HTX og Hhx-uddannelserne, som i dag har til huse på Rasmus Knudsensvej.

arrow Læs også: Se ALLE billederne: Maritime uddannelser indviet i Helsingør

Trods en åbning i sommeren 2024 i stedet for 2023, så ser der ud til at være fremdrift i projektet, fremgår det af dagsordenen til næste møde i By-, Plan- og Miljøudvalget. Således er der nu vedlagt langt mere gennemarbejdede tegninger af hovedbygningen på Jernbanevej, og fremlagt en mere nøjagtig tidsplan.

Hvis politikerne i fagudvalget og siden i Byrådet vælger at godkende procesplanen, så vil der umiddelbart efter sommerferien blive indkaldt til enten fysisk eller digitalt borgermøde om projektet.

På udvalgsmødet skal man således også give rød eller grønt lys til, at projektet i grundtræk er skal danne grundlag for lokalplan og tilhørende miljøvurdering.

Der er nemlig lagt op til, at lokalplan og miljøvurdering af projektet kan ske i løbet af efteråret og vinteren, og at lokalplanen derefter kan sendes i offentlig høring til februar/marts. Efter den endelige lokalplangodkendelse er der lagt op til en 15 måneder lang byggeperiode, som også vil komme til at omfatte et ny fodgængerfelt ud for uddannelsesstedet.

En kraftig skygge

Der er dog stadig forhold, som skal finpudses i forhold til byggeriet, lyder det fra forvaltningen i Administrationen.

Således vil byggeriet i op til tre hele plan i 13 meters højde samt 3.500 kvadratmeter fylde en del i forhold til omgivelserne, som udover jernbanen er Helsingørs indre by omkring Svingelport og den sydlige del af Strandgade.

Således bliver der fra forvaltningens side også advaret mod skyggevirkningerne. Det bør således arbejdes med at gøre bygningen mere skånsom overfor omgivelserne både i forhold til boligerne lige syd for bygningen på Svingelport og forhold til Svingelport.

Da bygningen kommer til at være på en smal grund vil udearealerne for de studerende primært bestå af tagterrasser. Men der bliver også plads til en forplads med bænke og et boldbur i gadeplan.

På grund af den stationsnære beliggenhed er behovet for bilparkering sat til 30 pladser, som dog ikke kan findes på den smalle grund. Der arbejdes derfor både på en midlertidig løsning og en mere permanent. Den langsigtede løsning kunne være et ekstra dæk på pendlerparkeringspladsen på Svingelport, som kommunen forhandler med grundejeren Banedanmark om.

Byggeriet kommer til at ske på en kommunal ejet grund, som uddannelsesinstitutionen skal købe. Denne aftale er endnu ikke helt på plads, fremgår det af sagsfremstillingen.

arrow Vil du gå grønt i skole? U/Nord skaber ny bæredygtighedslinje
06. august 2021 kl. 06:19 Opdateret: kl. 16:23
arrow Fuldt hus på ny byggeriuddannelse
05. juni 2021 kl. 08:40 Opdateret: kl. 14:09
arrow Nu er det officielt: Bådebyggeruddannelsen kommer i rette havn
22. april 2021 kl. 15:21 Opdateret: kl. 15:21
Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?