16. juni 2021
Sagsbehandlerne i Center for Særlig Social Indsats arbejder årligt på omkring 4000 afgørelser. 500 af dem er på voksenhandicapområdet. Foto: Thomas Arnbo
Sagsbehandlerne i Center for Særlig Social Indsats arbejder årligt på omkring 4000 afgørelser. 500 af dem er på voksenhandicapområdet. Foto: Thomas Arnbo
Foto: Thomas Arnbo
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nye tal afslører: Sagsbehandlingen værre end kommunen forventede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Nye tal afslører: Sagsbehandlingen værre end kommunen forventede

Kommunen glædede sig over en nedgang i antallet af ankesager på 18 procentpoint fra 2019 til 2020. Nu tegner nye tal fra Ankestyrelsen et andet billede.

Helsingør - 05. maj 2021 kl. 09:50
Af Trine Lønbro Nielsen

Det går bedre med sagsbehandlingen på voksenhandicapområdet, sådan lød det fra Pernille Madsen, chef for kommunens Center for Særlig Social Indsats og fra Marlene Harpsøe (DF), formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget i en artikel i Frederiksborg Amts Avis tirsdag. Den udmelding er i og for sig ikke forkert, men nu viser tal fra Ankestyrelsen, at det ikke går helt så godt, som kommunen ellers selv gik og troede.

arrow Læs også: S-profil: Kig til andre kommuner i kampen for at nedbringe fejl

Forud for tirsdagens artikel fremsendte kommunen deres egne tal for 2020, mens de sendte Ankestyrelsens opgørelse for 2019. Tallene viste, at omgørelsesprocenten i 2020 var faldet til omkring 40 procent fra 58 procent i 2019. De reelle tal viste, at der var tale om seks omgørelsessager - én mindre end året før. Det store procentvise fald kunne dermed tilskrives, at der generelt var klaget over flere afgørelser i 2020.

Flere omgørelser

Nu har avisen fået indsigt i Ankestyrelsens 2020-optælling af afgørelser på voksenhandicapområdet fra Helsingør Kommune, og den viser nogle lidt andre tal.

Ifølge Ankestyrelsen modtog den 16 klager om afgørelser fra Helsingør Kommune sidste år. Otte af dem blev omgjort, hvilket svarer til 50 procent.

Forskellen på Ankestyrelsens og kommunens egne tal kan skyldes måden, hvorpå sagerne er opgjort, forklarer Pernille Madsen.

- Såvidt jeg ved, er der nogle forskelle på, hvordan Ankestyrelsen og kommunen opgør klagesagerne på, og det må være forklaringen på, hvorfor tallene ikke er ens, lyder det fra centerchefen, der glæder sig over, at Ankestyrelsens opgørelse dog viser, at omgørelsesprocenten er faldet.

En type af sager driller

Af de friske tal fra Ankestyrelsen fremgår det, at det særligt var de såkaldte §100-sager - sager om merudgifter - der i 2020 blev vurderet til mangelfulde eller fejlbefængede i sådan en grad, at styrelsen mente, at de skulle behandles på ny.

For Pernille Madsen er det ikke så overraskende, at det netop er i disse sager, at kommunens sagsbehandling af og til glipper.

Som et led i arbejdet for at komme fejlene til livs er en del af §100-sagerne nemlig blevet gennem gået på ny, og her har der været konstateret nogle fejl, som nu er i gang med at blive udbedret.

- Vi er opmærksomme på at få rettet op på sagsbehandlingen i disse sager, og allerede nu kan vi se forbedringer. de vil blive endnu tydligere i næste års opgørelse, fortæller hun.

Styrket indsats virker

Mens det i 2020 var sagerne om merudgifter, der i særdeleshed bidrog til den høje omgørelsesprocent, så var det i 2019 paragraf 96-sagerne - sager om brugerstyret personlig assistance. Her blev 80 procent af klagesagerne inden for området omgjort.

Siden har kommunen særligt fokuseret på at nedbringe fejl i sagerne, og det må siges at have virket.

I 2020 blev ingen §96-sager sendt videre til Ankestyrelsen.

- Vi har arbejdet målrettet på at nedbringe fejl i disse sager. Vi har fokuseret på kompetenceudvikling og specialisering af de sagsbehandlere, der arbejder med de her sager, og det arbejde vil vi fortsætte med inden for alle sagsområderne, lyder det fra Pernille Madsen.

På baggrund af 2019 tallene har Socialstyrelsen kontaktet Helsingør Kommune med et tilbud om rådgivning til bedre sagsbehandling gennem deres Task Force. Både Pernille Madsen, chef for kommunens Center for Særlig Social Indsats og Marlene Harpsøe (DF), formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget, ser frem til endnu mere rådgivning og læring med henblik på at højne kvaliteten i sagsbehandlingen.

arrow Ekspert: Alvorlig mange fejl i handicapsager
06. maj 2021 kl. 20:07 Opdateret: kl. 15:42
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?