19. november 2017
Vejrguderne var ikke med Nordsjæl, da første installation af festivalen løb af stablen i september. Det regnede nemlig hele dagen, hvilket kan have medvirket til det svigtende billetsalg.  Foto: Kenn Thomsen
Vejrguderne var ikke med Nordsjæl, da første installation af festivalen løb af stablen i september. Det regnede nemlig hele dagen, hvilket kan have medvirket til det svigtende billetsalg. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nordsjæl Festival satser på fonde og sponsorater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nordsjæl Festival satser på fonde og sponsorater
Helsingør - 13. november 2017 kl. 04:31
Af Victor Viemose
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den debutterende en-dags-festival Nordsjæl lagde fra land med et underskud og går nu efter flere indtægter fra fonde og sponsorater. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

arrow Læs også: Se billederne: Ny festival slår den nordiske tone an

Kendte navne som Eivør, Annika Aakjær og Julie Maria var på plakaten, men billetsalget svigtede, da første udgave af Nordsjæl Festivalen fandt sted ved Hammermøllen i september.

Festivalen, der er arrangeret af Kulturhuset Bølgen og har fokus på nordiske artister, solgte kun 153 billetter og endte med et underskud på 181.000 kroner.

Heldet var dog heller ikke med Nordsjæl, da regnen silede ned over Hammermøllen hele den dag, hvor festivalen fandt sted.

Fonde og merchandise

Udita Budde, der er leder af Kulturhuset Bølgen, fortæller, at man havde regnet med at sælge mellem 300 og 500 billetter, men konstaterer samtidig, at det tager tid at udbrede kendskabet til en ny festival.

- Når man er en ny festival, der i høj grad satser på up-coming, nordiske navne, så skal der først opbygges et tillidsforhold mellem publikum og festival, hvor folk køber oplevelsen og stoler på, at vi booker noget godt. Det tager selvfølgelig tid at opbygge, siger Udita Budde.

Arrangørerne har frem mod næste festival budgetteret med 400 solgte billetter, ligesom at man satser på, at hente flere indtægter på merchandise, sponsorater og fonde. Det tror Udita Budde er realistisk.

- Alting bliver nemmere anden gang. De gæster, der var i september, har givet god respons og vil sprede rygtet i deres netværk. Samtidig har vi nu et konkret produkt, som vi kan vise frem til sponsorer og fonde, hvilket vi allerede er i færd med, siger Udita Budde.

Politisk opbakning

Fra politisk hold er der fortsat opbakning til festivalen. Mandag aften stemte et enigt Kultur- og Turismeudvalget for at give næste års Nordsjæl Festival en underskudsgaranti på 75.000 kroner.

Dog med en forventning om, at festivalen på sigt bliver selvfinansierende.

- Vi regner med, at vi i 2019 kan finansiere festivalen uden ekstern økonomisk støtte. Derudover er det planen, at Kulturhuset Bølgen inden for tre til fem år overrækker driften til en forening af frivillige ildsjæle, siger Udita Budde.

Flere bands

Fælles for artisterne på dette års festival var, at de bevægede sig inden for et singer-songwriter-univers, alene på scenen med en guitar.

Til næste år ønsker arrangørerne at booke et program, som kommer bredere rundt i de musikalske genrer, fortæller Udita Budde.

- Vi har en liste med en 25-30 navne, som vi enten har kig på eller forhandler med. Til næste års festival kigger vi i højere grad efter bands. Så længe kunstneren bevæger sig inden for et nordisk univers, så er genren egentlig underordnet, siger Udita Budde, der dog ikke ønsker at nævne nogen konkrete navne, inden de officielt er booket.

Næste Nordsjæl Festival finder sted den 8. september 2018.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk