13. december 2017
En konflikt på Tycho Brahe kan brede sig til de øvrige færger på Scandlines-overfarten. De enkelte færger er ejet af forskellige selskaber, som igen er ejet af HH Ferries Group. Foto: Andreas Norrie
En konflikt på Tycho Brahe kan brede sig til de øvrige færger på Scandlines-overfarten. De enkelte færger er ejet af forskellige selskaber, som igen er ejet af HH Ferries Group. Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Konflikt og strejke kan lamme færgetrafikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Konflikt og strejke kan lamme færgetrafikken
Helsingør - 06. oktober 2017 kl. 07:06
Af Andreas Norrie
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fagforeningen 3F har givet rederiet HH Ferries en frist til fredag til at tegne en overenskomst for cateringfolkene på Tycho Brahe, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Fastlåste forhandlinger mellem rederiet HH Ferries, som ejer og driver Scandlines Helsingør Helsingborg-overfarten, og fagforeningen 3F om en overenskomst for de cirka 30 cateringansatte på færgen Tycho Brahe får nu 3F til at skrue bissen på.

Næstformand i 3F Nordsjælland Øst Ronny Iversen oplyser, at rederiet har fået en frist indtil fredag klokken 16 i denne uge til at tilkendegive, at de vil indgå overenskomst. Hvis ikke det sker, så vil der efter de fagretslige regler blive givet et første konfliktvarsel.

- Vi kan ikke acceptere, at de ansatte i cafeteriaerne på Tycho Brahe skal arbejde på ringere vilkår end på de øvrige færger, lyder det fra Ronny Iversen.

I dag er det sådan, at de ansatte i færgelejerne, søfolkene og de ansatte i cafeteriaerne på Mercandia-færgerne og færgen Hamlet er dækket af 3F-overenskomster. På færgen Aurora, som sejler under svensk flag, er det den svenske fagforening Seko, der har overenskomsten.

Sagen om overenskomsten på Tycho Brahe har som nævnt været længe undervejs, da rederiet i første omgang tegnede en overenskomst med Dansk Metal Maritime Afdeling udelukkende for cateringpersonalet på Tycho Brahe. Imidlertid blev aftalen afvist af Arbejdsretten, som slog fast, at det var 3F, som havde retten til at organisere området.

Konflikten er i første omgang rettet mod selskabet HH Ferries Helsingør ApS , som ejer skibet Tycho Brahe, og som igen er ejet af HH Ferries Group.

Konfliktkøreplan

Hvis konfliktvarslet bliver givet på fredag, så kommer der en periode med mulighed for forhandlinger, og derefter vil der blive givet yderligere et andet og afgørende varsel. I første omgang vil en strejke ramme cafeteriet, og derefter kan der ventes at blive igangsat sympatikonflikter fra såvel andre LO-forbund og svenske Seko, som vil kunne lamme trafikken fuldstændig.

Og bliver konflikten en realitet, så er der allerede lagt en slagplan, så konflikten bliver så effektiv som muligt.

Det fremgår af Facebook-siden for brancheklubben 3F PSHR Søfart , at der er ved at blive indkaldt til møder med medlemmer og sympatisører i den kommende tid.

Ligeledes bliver det bemærket, » At konflikten forventes at blive langvarig«.

Det lykkedes tirsdag ikke at indhente en kommentar fra HH-Ferries' ledelse, hvor administrerende direktør Johan Röstin er bortrejst.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk