13. juni 2021
Forleden havde den lokale græsrodsorganisation Stop HH-forbindelsen  foretræde for Region Hovedstadens Trafikudvalg. Her ses Peter Pejtersen og Keld Olsen i Regionshuset. Foto: Pressefoto
Forleden havde den lokale græsrodsorganisation Stop HH-forbindelsen foretræde for Region Hovedstadens Trafikudvalg. Her ses Peter Pejtersen og Keld Olsen i Regionshuset. Foto: Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kan man spare 40 minutter med tunnel, når turen med færgen tager 20?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Kan man spare 40 minutter med tunnel, når turen med færgen tager 20?

I et svar til Transportministeriet fra Greater Copenhagen og HH-Gruppen, som har været forbi regionens trafikudvalg, så kan man spare 40 minutter med en fast HH-forbindelse. Stop HH-borgergruppe har gjort politikerne opmærksomme på sagen.

Helsingør - 29. april 2021 kl. 05:34
Af Andreas Norrie

Selv om store infrastrukturprojekter - som eksempel tunneler og metroer - ifølge international forskning generelt er præget af alt for positive budgetter og ønsketænkning, så har Region Hovedstadens Trafikudvalg haft et svar fra Greater Copenhagen og lobbyorganisationen HH-Gruppen til Transportministeriet til drøftelse, som argumenterer for, at Vejdirektoratets strategiske analyse af en fast HH-forbindelse er for pessimistisk.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

Her mener man således fortsat - i modsætning til Vejdirektoratet og svenske Trafikverket - at projektet samlet set er samfundsøkonomisk rentabelt. Ligeledes bliver der i svaret argumenteret for, at forventningerne til både renteniveau og trafiktal.

Et mere overraskende element i de to organisationernes fælles brev til ministeriet er, at det i en grafik er fremhævet, at både togpassagerer og bilister vil kunne spare 40 minutter.

Svaret til Transportministeriet fra de to overvejende regionalt og kommunalt finansierede organisationer var anledningen til, at den lokale græsrodsgruppe »Stop HH-forbindelsen« tidligere på ugen havde fået foretræde for Region Hovedstadens Trafikudvalg.

Partsindlæg

- Svaret er desværre mere et partsindlæg end et objektivt grundlag for Trafikudvalgets behandling. Der omtales »store vækstfordele«, hvilket slet ikke er nævnt i den Strategiske analyse. Men direkte usandt betegnes tidsbesparelsen ved en tunnel som 40 minutter, selv om analysen angiver cirka 20 minutter, siger talsmand Peter Pejtersen, der bor i Espergærde.

Gruppen, som var også var repræsenteret med Keld Olsen, der ligeledes er formand for Espergærde Byforening, oplevede i øvrigt et lydhørt udvalg.

- Vi blev meget positivt modtaget. Flere udvalgsmedlemmer erklærede sig enige med Stop HH i, at man ikke kunne tilslutte sig projektet i den Strategiske analyse. Med en fortsættelse af Kystbanens forbindelse til Helsingborg frygter man forsinkelser og uregelmæssig togdrift, ligesom det var tilfældet med forbindelsen til Malmø, siger Peter Pejtersen.

Vi undersøger det

Trafikudvalgets formand, som for tiden vikarierer for Jens Mandrup, er Karoline Vind(SF).

- Ja, det er rigtigt, at vi er blevet gjort opmærksomme på det af borgergruppen. Jeg må nok indrømme, at ingen af os have set det(Overfartstiden). Men jeg har bedt Administrationen om at undersøge det, siger Karoline Vind.

Hun fortæller endvidere, at hun selv godt kan se udfordringer med planerne om en HH-forbindelse, og hun også fornemmer, at der er en bekymring i forhold til projektet hos en bred gruppe af medlemmer i udvalget.

Medlemmer af lobbyorganisationen HH-Gruppen er blandt andre Region Hovedstaden, Region Skåne, Helsingør Kommune og Helsingborg Stad samt en række erhvervsorganisationer.

Greater Copenhagen er en organisation med 85 kommuner og 4 regioners som medlemmer, som arbejder for blandt andet regionalt erhvervsudvikling.

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
arrow DEBAT: HH-forbindelsen - et utidssvarende projekt
20. april 2021 kl. 13:06 Opdateret: kl. 12:29
Hvor langt tror du Danmark når ved EM