16. december 2018
Her er dagens vinder: En Saab Sonett årgang 1972. Foto: John Calberg
Her er dagens vinder: En Saab Sonett årgang 1972. Foto: John Calberg
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hysterisk velholdt Saab Sonett blev kåret til dagens bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hysterisk velholdt Saab Sonett blev kåret til dagens bil
Helsingør - 17. april 2018 kl. 13:31
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Dagens bil på Klassiske biler på Kulturhavnen blev en meget sjælden og hysterisk velholdt SAAB Sonett årgang 1972. Bilens ejer kom fra Ängelholm i Sverige til Helsingør for at vise sin fine bil frem. Kulturudvalgsformand Henrik Møller overrakte prisen og glædede sig over det store fremmøde til sæsonens første Klassiske biler på Kulturhavnen. Fremmødet viser, at Kulturhavnen for alvor er kommet på landkortet når det gælder træf, sagde han og konstaterede, at der var over 100 biler på trods af det kolde forårsvejr. Næste træf på havnen er 6 maj.

arrow Læs også: Video og billeder Smukke biler med historie

Dagens vinderbil var den redesignede udgave af Sonett V4, som var tredje-udgave af SAAB Sonett. Den blev oprindeligt tegnet af italienere Sergio Coggiola, men SAAB's chefdesigner Gunnar A. Sjögren ændrede designet for at passe til det eksisterende chassis uden dyre produktionslinjeændringer.

Amerikansk marked
Bilen var i det hele taget designet med henblik på det amerikanske marked og blev primært solgt der og med valgfri forhandlerinstalleret aircondition. Sonett III's skjulte forlygter blev manuelt betjent med et håndtag. De amerikanske sikkerhedsforskrifter krævede nye ændringer på lygterne med lav hastighed efter 1972, hvilket i væsentlig grad forringer det italiensk inspirerede design.

Mens 1970- og 1971-modelårene oprindeligt havde den samme 1500 cc Ford Taunus V4-motor som Sonett V4, reducerede emissions-kontrolkravene i USA antallet af hestekræfter. Modelåret 1971 til 1974 med Sonett III anvendtes 1700 cc Ford V4, men for at imødekomme strenge forbundsbestemmelser var nettoeffekten den samme som 1500 cc motoren på 65 hk (48 kW). Alligevel accelererede Sonett III fra 0-100 km / t i 13 sekunder, og havde en topphastighed på 165 km / t grundet lav luftmodstand på 0,31 trækningskoefficient.

Skuffende salg, især i oliekrisen fra 1973, førte til, at Saab stoppede produktionen af Sonett i 1974. I alt blev der produceret 8.336 Sonett III'er mellem 1970 og 1974.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk