3. august 2021
Under de kommende infrastrukturforhandlinger skal Folketinget tage stilling til, om det vil igangsætte indledende undersøgelser af en fast HH-forbindelse. Helsingør Kommune vil forud for forhandlingerne sende et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) for at give kommunens besyv med i debatten. På et borgermøde tidligere på måneden kunne borgerne videre give kommentarer. Foto: Allan Nørregaard
Under de kommende infrastrukturforhandlinger skal Folketinget tage stilling til, om det vil igangsætte indledende undersøgelser af en fast HH-forbindelse. Helsingør Kommune vil forud for forhandlingerne sende et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) for at give kommunens besyv med i debatten. På et borgermøde tidligere på måneden kunne borgerne videre give kommentarer. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget

Heller ikke på Christiansborg er der enighed om, hvorvidt en fast HH-forbindelse er en god eller skidt investering. Læs partiernes argumenter her.

Helsingør - 18. marts 2021 kl. 05:01
Af Trine Lønbro Nielsen

Diskussionen om en fast HH-forbindelse - i form af enten en ren vejforbindelse eller en kombineret vej- og togforbindelse - skiller vandende. Nogle mener, at regningen på de mere end 42 milliarder er al for høj, andre har svært ved at se behovet, og så er der alle de husejere, der vil få en gravko i baghaven i årtier.

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

Tirsdag nåede emnet så et møde i Folketingets Transportudvalg, og her præsenterende borgerinitiativgruppen Stop HH-forbindelsen, der hovedsageligt har tilhængere i Helsingørområdet, deres argumenter imod projektet.

Men hvad mener medlemmerne egentlig selv om den faste forbindelse? Frederiksborg Amts Avis har talt med et par af dem.

Lad os starte med det af medlemmerne, der om må kende lokalområdet allerbedst, og som om nogen må have en holdning til, hvad en fast HH-forbindelse har af potentiale eller ulemper - også set fra et helsingoransk perspektiv. Henrik Møller fra Socialdemokratiet, der i dag sidder i Folketingets Transportudvalg, og som tidligere har været byrådspolitiker og viceborgmester i Helsingør. Hvad mener han?

Han fortæller, at han overordnet set går ind for en fast HH-forbindelse, men hvorfor det?

- Jeg kan se nogle kommunale muligheder. Vi skal passe på, at Helsingør ikke bare bliver en blindtarm heroppe i Nordsjælland. Med en fast forbindelse vil vi blive et centralt knudepunkt for infrastrukturen, og det kan gavne byen, siger han og tilføjer, at der med den samtidig vil skabe nogle unikke muligheder for havneområdet, hvor ForSea i dag sejler fra.

- Tænk, hvad man kunne bruge det store areal til. Det ligger fjernt fra middelalderbyen, og derfor har vi nogle byggemuligheder, som vi ellers ikke har i centrum, fordi vi så gerne vil beskytte de gamle bygninger, der også er vigtige for byen, siger han.

Han skynder sig dog at understrege, at han ikke går ind for det projekt, som den seneste strategiske analyse lavet af Vejdirektoratet sammen med Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen og det svenske Trafikverket har fremlagt. Det mener han ikke er økonomisk realistisk.

LA bakker op

Henrik Møller bakkes op af sin kollega fra den anden side af bordet. Tidligere transport-, bygnings- og boligminister og nu transportordfører for Liberal Alliance, Ole Birk Olesen. Han går også ind for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, for som han ser det, er det en god investering.. eller i hvert fald dele af den.

- Jeg synes, at en fast HH-forbindelse er en god ting, der kan spare de rejsende for tid, men det er samtidig et opdelt projekt. En ren vejforbindelse har vist sig, at være en god investering, som brugerne kan finansiere, for det er de villige til, mens togforbindelsen er en skidt investering, fordi den er folk ikke villige at betale, hvad koster, siger han.

Han ser derfor gerne, at man fra politisk side beslutter at arbejde videre med forundersøgelserne. Hvad kan lade sig gøre, og hvad kan ikke?

- Det sparer tid og kilometer, og så synes jeg, at det er rigtig fornuftigt med en vejforbindelse, fordi det vil fjerne noget trafik fra København, som er stærkt belastet. Jeg ser ingen grund til at lede tung trafik gennem byen, hvis ikke den har et ærinde derinde, siger han.

Den tidligere minister kan godt forstå, at nogle borgere i Helsingør ikke ønsker HH-forbindelsen, da den vil betyde, at nogle skal eksproprieres, men sådan vil det ifølge ham altid være, når man anlægger ny infrastruktur.

EL takker nej

Fra LA til EL. Enhedslisten går ikke ind for en fast HH-forbindelse og ønsker heller ikke, at der bruges flere penge på forundersøgelser. Det fastslår transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen.

- Vi er imod en fast motorvejsforbindelse under Øresund. Vi ser ikke, at der er et behov på nuværende tidspunkt, og vi vil generelt hellere bruge pengene på grøn kollektiv trafik, siger han og tilføjer, at svenskerne måske har nogle andre argumenter, som også skal høres.

- Hvis de fortsat ønsker forbindelsen, må vi debattere den med dem, siger han.

Enhedslisten bakkes op af SF, der ikke ser nogen grund til at bruge så mange milliarder på en forbindelse netop nu. Ifølge partiets transportordfører Anne Valentina Berthelsen har Øresundsbroen den fornødne kapacitet - i hvert fald i nogle årtier endnu.

- Prognoserne viser, at der i 2045 vil mangle kapacitet, og her er det tunnel-delen, der ikke kan følge med. Jeg synes, vi i stedet må se på, hvordan vi kan forbedre den. Enten ved at kigge på at forskyde myldretrafikken eller ved at udbygge den, siger hun og tilføjer, at hun er spændt på at høre, hvad ministeren mener.

K siger måske

I den lidt mindre stålfaste ende finder vi Det Konservative Folkeparti. Her ser man både gode argumenter for og imod en fast HH-forbindelse, og derfor vil partiet gerne se tiden lidt mere an, inden de tager endelig stilling til, om det er en god eller dårlig idé at forbinde Helsingør og Helsingborg med motorvej og jernbane under sundet. - Det er lidt for tidligt for os at vurdere, om det er en fornuftig investering. På mødet i udvalget havde vi besøg af Stop HH-forbindelsen, som havde mange gode argumenter imod projektet, men så er der også hensynet til erhvervslivet. Her kan den være en fordel. Vi mangler at få fastslået, hvor mange lastbiler, der vil bruge forbindelsen, om de måske vil køre videre ned til Femern-forbindelsen og så videre, siger transportordfører Niels Flemming Hansen.

For ham er det næste skridt de videre undersøgelser. Selvom han godt forstår, hvorfor Stop HH-forbindelsen vil lægge undersøgelserne i graven, så synes han, at Folketinget er forpligtede til det.

- Der er for os at se et stort hensyn til erhvervslivet i den her sag, og vi er forpligtede til at undersøge potentialet nærmere, siger han.

Også hos Venstre vil man ikke afvise, at en HH-forbindelse kan blive en realitet i fremtiden - alligevel har partiet ikke travlt med at få projektet i gang. - Vi skynder os meget langsomt, når det kommer til HH-forbindelsen. Der er mange projekter, som vi gerne vil have igennem først, som en forlængelse af Hillerødmotorvejen, en udbyggelse af Hillerødmotorvejen ind mod København, Frederikssundsmotorvejen og en forbedring af ringvejene omkring København, lyder det fra transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Frederiksborg Amts Avis har forsøgt at få en kommentar fra Radikale Venstres medlemmer af trafikudvalget herunder trafikordfører, Rasmus Helveg Petersen. Det har midlertidigt ikke være muligt. Avisen fanger transportordfører for Ny Borgerlige, Mette Thiesen, i telefonen, da hun er på vej til møde. Hun fortæller, at hun og partiet fortsat er modstandere er HH-forbindelsen, mens hun henviser til et læserbrev bragt i Frederiksborg Amts Avis den 13. marts 2021, hvor hun skriver:

- En HH-forbindelse kan betyde, at store mængder trafik flytter fra Øresundsbroen til Helsingør, at trafikken fra færgerne flyttes fra Kongevejen i Helsingør til Espergærde og øges betragteligt, en overhængende risiko for omfattende udgravninger til en cut and cover tunnel gennem smukke Egebæksvang, etablering af en trafikplads ud for Flynderupgårds marker samt etablering af et hævet togvendingsanlæg ved Øresundskysten i Snekkersten.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
arrow I kamp mod HH-forbindelse
17. marts 2021 kl. 04:30 Opdateret: kl. 16:54
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?